Přes 40 lidí zahynulo v Krkonoších při leteckých neštěstích. I dnes tu najdete stopy po haváriích

Stíhačka MiG-15 nad domovským letištěm v Hradci Králové
Stíhačka MiG-15 nad domovským letištěm v Hradci Králové

Krkonoše si v minulosti vyžádaly desítky nebo možná stovky obětí na životech. Málokdo ví, že přes 40 lidí zahynulo v našich nejvyšších horách při leteckých neštěstích. A ještě méně lidí nejspíš tuší, že se i dnes dají najít na horských hřebenech stopy po leteckých haváriích, které se v našich nejvyšších horách staly především v období kolem druhé světové války. Mezi lety 1939 a 1945 zahynulo při pádech letadel v Krkonoších 39 lidí, 23 z nich při havárii Junkersu oberfeldwebela Hannemana. Vypravíme se teď na místa poválečných leteckých neštěstí.

Na večer 16. února roku 1960 vzpomíná tehdejší teenager Jiří Petrovický: „Bylo možná devět, možná deset. A když jsme šli do postele, tak to bylo najednou tak nízko, tak šíleně hrozný hluk motoru. My jsme žádné stíhačky neznali. Jí říkám, to je tryskáč. Najednou rána, bouchlo to, my jsme tady všechno slyšeli."

Čtěte také

Do svahu Medvědína tehdy narazil Mig15 nadporučíka Jozefa Petrušky, který se podle leteckých historiků při nočním letu ztratil. Měl letět z Hradce Králové na Třebechovice, Svitavy, Čáslav, Hodkovice a zpátky, ale místo toho přeletěl nad Hostinným a narazil do krkonošského svahu. Od roku 2013 připomíná místo neštěstí pomníček, o kousek dál na hadlách po uranových dolech jsou dodnes i trosky letadla.

Stopy po leteckých haváriích lze v Krkonoších najít i dnes

A není to jediný krkonošský MiG. Další z leteckých neštěstí se stalo 20. listopadu 1978 kousek od vrcholu Luční hory.Na místě zahynuly vysoké šarže - plukovník Rejno a podplukovník Radočinskij. Ti se svým MiGem 21 letěli na monitorovací let z Milovic a nedoletěli, říká Přemysl Kovářík, bývalý člen Horské služby v Peci pod Sněžkou: „Křápli do té Luční hory od jihu. Zůstalo celé akorát jedno křídlo. Jinak tam byly jen takové nějaké odštěpky duralu."

Tehdejší sovětské orgány určily místo havárie kamsi do oblasti mezi Krušné hory a Jeseníky, československá armáda byla v lokalizaci přesnější. Samotný vrak ale nakonec hledala horská služba - a Přemysl Kovářík byl u toho: „Rusové požádali naše lidi, nevím které ministerstvo. Ti to předali policii v Praze a z Prahy to zavolali do Špindlerova Mlýna veřejné bezpečnosti. A ti požádali horskou službu Krkonoše v tom smyslu, abychom to hledali."

Stíhačka MiG-15 na domovském letišti v Hradci Králové

Zbytky letadla jsou kousek od Luční hory dodnes. Jsou tam možná i proto, že leží v nepřístupném terénu a také v prvním pásmu Krkonošského národního parku, kam veřejnost nesmí.

Nedaleko bývalé Koňské cesty je ale pomníček s už špatně čitelným textem v azbuce. U něj stojíme s mluvčím KRNAPu Radkem Drahným a povídáme si o příčinách havárie. Tou zásadní byla podle leteckých historiků špatně nastavená letová hladina: „Tady jsme zhruba na úrovni 1200 až 1300 metrů nad mořem. Takže logicky nám minimálně nějakých 300 metrů chybí. Piloti letěli v terénu v době, kdy byla prakticky nulová viditelnost. Prolétli Dlouhým dolem nad Špindlerovým Mlýnem a narazili do masivu Luční hory v oblasti Červinkovy muldy."

cvičení zasáhových jednotek policie, Chodov

Ani to nebylo poslední letecké neštěstí v Krkonoších

Před dvaceti lety v roce 1997 narazil do Kozích hřbetů za snížené viditelnosti vrtulník soukromé firmy, který startoval ze Špindlerovky, přežil jeden člověk, spolu s pilotem zahynuli i dva geofyzici.

Trosky tehdy vyšetřovatelé odstranili, podle Přemysla Kováříka ale pak Horská služba na místě našla poztrácené služební průkazy některých policistů, kteří neštěstí přijeli vyšetřit.

Krkonoše mají zkrátka i milovníkům letecké historie co nabídnout.