Praktickou výuku provonělo jehličí. V kopidlenské zahradnické škole vážou studenti adventní dekorace
V dílnách zámeckého areálu Střední školy zahradnické v Kopidlně se s návratem žáků do praktické výuky rozvonělo jehličí. Někteří uvázali své úplně první adventní věnce, další osvěžili zkušenosti z předchozích ročníků. Většina z nich se ale po distanční výuce zpátky do škola těšila.
V předchozích letech by už v závěru listopadu měli budoucí zahradníci za sebou výrobu desítek vánočních dekorací. Teprve ve středu ale zažili svou letošní premiéru. Učitelé odborného výcviku jim práci předem on line teoreticky vysvětlili. Mladí lidé se ale shodli, že distančně to pro praktickou výuku není ono.
Čtěte také
Kristýna a Martina od Dvora Králové nad Labem už na kopidlenské zahradnické škole letos odmaturovaly, ale rozhodly se, že si v novém školním roce ještě přidají praxi z učebního oboru.
On line výuka jim utekla docela rychle, ale jsou rády, že na praxi už mohou zpátky do školy: „Je lepší, když materiál, se kterým pracujete, máte v ruce, to žádná on line teorie nenahradí.“
„Je to jinačí, zvláštní, skvělý pocit,“ říká k návratu do školy Lucie z prvního ročníku. Přitom chystá adventní věnec z tisu a ukazuje, že to pro začátečníka není zase tak jednoduché. Nesmí být vidět drát na okruží, první aranžované větvičky musí být delší. Důležité je i pořádně utáhnout. Když drát někde kouká, je třeba navázat tzv. kytičku a zakomponovat ji do díla.
Jedle, buxus, tis, jalovec a tmavě modrá barva
Karin už zvládla vyrobit věnec z jedle a pokračuje „vinutím“ z větviček tisu. „Hodiny distanční teoretické výuky byly docela v pohodě, ale praxe mě baví víc ve škole. Věnečku chci dát bílostříbrné barvy, pak použiji přízdoby v podobě kuliček a hvězdiček a bílé svíčky.“
Učitelka odborného výcviku Petra Sedláčková přiznává, že ze začátku byli všichni kantoři ze změny způsobu výuky víceméně vystresovaní: „Přece jenom jsme praktici. Ale museli jsme se s tím poprat. Myslím, že se to v rámci možností povedlo, zvládli jsme to, ale jsme rádi, že už můžeme fungovat naplno.“
Čtěte také
Mistrová Naďa Novotná vede v první den návratu do školy praxi žáků třetího ročníku a bez obrazovky počítače je zjevně vidí moc ráda. Aranžují na větší okruží než prvňáci o patro níž.
Patří k nim i David, který je prý na praxi moc šikovný. Prozrazuje, že letošní barva vánoc je tmavě modrá. Na adventní věnec přidá ke stuhám a svíčkám i přírodní plody, třeba kaštany a žaludy.
Lucii se distanční výuka moc nelíbila: „Přece jenom je to něco jiného, když nám učitel osobně říká co a jak, než když se nám to seká a vypadává zvuk nebo obraz. Stýskalo se mi… a jsem ráda, že jsem tady!“
Barva letošních vánoc - tmavě modrá - je Lucčinou nejoblíbenější. Přidala by k ní neutrální barvy, stříbrnou nebo bílou, aby výsledek nebyl kýčovitý, ale něžný. Stejně jako naše letošní vánoce.
Související
-
Jak se střední školy připravují na návrat žáků? Letošní maturanti se už ve středu vrátí do lavic
Po žácích 1. a 2. tříd základních škol se do tříd v tomto týdnu vrátí i další studenti. Ve středu začne prezenční výuka v maturitních ročnících středních škol a gymnázií.
-
Tisíce žáků prvních a druhých tříd základních škol se dnes po víc než měsíci vrátily do lavic
Do lavic se dnes vrátili žáci 1. a 2. tříd základních škol, přípravných tříd základních škol a žáci speciálních škol. Distančně se učili kvůli epidemické situaci.
-
Z pohledu historiků není omezení výuky a uzavření škol úplně mimořádná záležitost našich dějin
Žáci 1. a 2. tříd se ve středu 18. listopadu vracejí do školních lavic. Omezení výuky zasáhlo do chodu rodin, z pohledu historie ale nejde o ojedinělou záležitost.
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.