Potřebujete vyrobit poličku, vyměnit zip nebo zkrátit sako? Od pondělí využijeme služeb řemeslníků

9. květen 2021 09:24
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tesař, truhlář, řemeslník

Krejčové, truhláři, opraváři obuvi či kožených výrobků a další řemeslníci se chystají na znovuotevření svých provozoven. To přijde v pondělí 10. května. Musí vše nachystat, připravit. Po dlouhém uzavření očekávají velký zájem lidí. 

Někteří řemeslníci fungovali částečně, například díky internetovým objednávkám, jiní úplně zastavili činnost. Ztráty jsou za poslední období podle nich velké.

Čtěte také

„To, co je potřeba odzkoušet, jako u dospělých lidí, to se prostě odkládá. Takže pokud po neděli otevřeme, tak toho asi bude hodně," říká s úsměvem krejčová Věra Forbelská.

Dosud funguje alespoň přes internet nebo sociální sítě.
„Museli jsme udělat tabulky, aby lidé věděli jakou délku zvolit. Nemohou si nic vyzkoušet, tak muselo být vše přesně naměřené, pasy a boky, podle toho se teď pracovalo."

Nejčastěji jsou teď poptávky po dětském oblečení. Šít pro děti podle Věry Forbelské není náročné, rodiče si vyberou podle tabulek velikost a oblečení prý většinou sedí.
„I když jsou samozřejmě také děti, které jsou maličko silnější nebo naopak hubené a dlouhé. Ale tam se to pořád dá nějak udělat. U dospělých je to ale opravdu o zkoušení, tam se zkoušet prostě musí, bez toho to nejde. Zrovna tak opravy, zkracování kalhot nebo rukávů. Tak je lepší, když to člověk přímo vidí."

Šití (ilustrační foto)

Obává se návalu zákazníků po víkendu a očekává, že práce bude hodně. Ale nelze vyhovět všem najednou.
„Určitě to budeme muset udělat po telefonické dohodě. Protože v této době, kdy tady nemůže být více lidí najednou, tak si to já musím podle toho uzpůsobit."

Přiznává, že kdyby nebylo objednávek přes internet, už by s podnikáním skončila.
„To bych už nefungovala. Už bych neměla z čeho."

Čtěte také

Osobní kontakt se zákazníky vítá i majitel vrchlabského truhlářství Pavel Metelka.
„Lidi jsou zvyklí říct svoji představu a my jsme zase zvyklí jim vyhovět nebo poradit tak, aby vše dobře fungovalo. Takže je to lepší i na ukázku nějakých vzorků přímo na provoze."

Podle něj je důležité, když si lidé můžou osobně vybrat třeba z jednotlivých vzorníků, šablon nebo ukázkových výrobků. Což přes internet ani telefon není možné.

Výroba je teď pomalejší, důvodem jsou problémy s dodávkami materiálu.

„Když objednávám jakékoliv kování, tak buď není nebo se na něj čeká. Je to všechno hrozně zpomalené. Je to mnohem komplikovanější a věci jsou daleko hůř dostupné," dodává Pavel Metelka.

Spustit audio

Související