Poruch řeči přibývá, koukáme do mobilů. Děti potřebují naši pozornost a oční kontakt při komunikaci

12. květen 2021

Dětí trpících poruchami řeči meziročně přibývá. I logopedi se museli přizpůsobit koronavirovým opatřením a sezení absolvovali i na dálku. Online terapie ovšem není vhodná pro všechny. A péče samotného logopeda často nestačí, do léčby řečových vad by se podle odborníků měli zapojovat i rodiče. 

Logopedka Mgr. Vlasta Šimková hovoří v naší radioporadně na téma: vliv lockdownu na rozvoj dětské řeči. 

Čtěte také

S omezením péče nebo úplným uzavřením ordinací se muselo potýkat mnoho specialistů a hlavně rodičů dětí, které načas zůstaly bez logopedické péče. Jak se podařilo zvládnou toto období? Běžné úkoly může učitel posílat emailem, ale logoped potřebuje dítě vidět a být s ním v bezprostředním kontaktu.

Co se týká dětí, které řečové vady řeší logoped nejčastěji? S čím se na něj obracejí dospělí? Jak moc může řeč ovlivnit postavení zubů a rovnátka?

Dětí trpících poruchami řeči meziročně přibývá. Péče logopeda přitom často nestačí, do léčby řečových vad by se podle odborníků měli zapojovat i rodiče.

Logo

Artikulačních poruch přibývá a možná jedním z důvodů je, že trochu mizí aktivní komunikace a aktivní integrace rodič-dítě. Nedílnou součástí životů některých dětí jsou totiž dnes tablety, a to už i v předškolním věku.

Jaké jsou další důvody, proč se artikulace zhoršuje?

Život je velice rychlý. Děti mohou být také přetížené. Dnes má dítě předškolního věku zorganizovaný celý týden. Naštěstí ne všechny, je i spousta rodičů, která nechává dětem volný čas, aby zažily i nudu. To dnes spousta dětí nezná.

Čtěte také

Dítě přitom na vývoj potřebuje taky klid. Naopak přehršel kroužků nemusí mnohým dětem svědčit. Proměnilo se i to, jak rodiče s dítětem komunikují.

„Nárůst artikulačních a komunikačních poruch dělíme na oblast lékařskou - že je řeč podmíněna například neurologickým nálezem či dětskou mozkovou obrnou - a oblast sociálně společenská. Právě v této oblasti je velký nárůst artikulačních a komunikačních poruch.“

Rodič často bere návštěvu u odborníka jako „tady máte dítě, něco s ním udělejte“. Ale on musí být součástí té návštěvy. Protože on je rodič, je to jeho dítě.

A když se zavřou dveře, dítě přebírá rodičův model komunikace. Logoped ten model může narušit a nastartovat správným směrem. Ale nemůže přebrat zodpovědnost za vývoj řeči, který se odehrává v rodině. Žádný logoped nemůže nahradit rodiče.

Navíc my, jako dospělí, sami často řešíme při komunikaci s dítětem i další záležitosti. Musíme si uvědomit, že dítě potřebuje naši stoprocentní pozornost a oční kontakt při komunikaci.

Celou radioporadnu s Mgr. Vlastou Šimkovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související