Porozumět lépe médiím. Jičínská knihovna připravila program mediální výchovy pro základní školy

7. září 2023 12:01

Porozumět lépe mediím a nenechat se jimi zcela ovlivňovat. To je cíl projektu mediální výchovy, který se koná v jičínské knihovně Václava Čtvrtka. Prví část je připravena pro žáky 4. tříd základních škol. Co konkrétně se děti dozví, to zjišťovala reportérka Kateřina Kohoutová.

Děti uslyší výklad o výhodách i nevýhodách, ale především hrozbách počítačového světa. Knihovnice Michaela Sehnalová, která přednášky mediální výchovy připravila, vychází z reálné knížky, kde se hlavní hrdinové pohybují jak ve skutečném světě, tak i ve světě počítačů.

Čtěte také

Žáci by si měli uvědomit, kolik času tráví u svých počítačů, jestli už nejde o závislost a také, co pomocí počítače vlastně dělají. Jestli studují a shánějí informace, nebo pouze hrají hry a sledují filmy nebo poslouchají hudbu.

Proč se tento projekt soustředí do knihoven? Je tam nějaká spojitost s knížkami?
Určitě, ta myšlenka je jednoduchá. Jde o to ukázat dětem, že nejen počítač, ale i knížka dokáže mít svůj svět. A trávení času čtením knih je podstatně užitečnější. Důležité je ale vybrat si správnou knihu. A to je velmi individuální podle typu člověka, žáka či dítěte. A právě s tím chtějí knihovnice mladým čtenářům pomoci.

Porozumět lépe médiím. Jičínská knihovna připravila program mediální výchovy pro základní školy

A tím pádem také zvýšit čtenářskou gramotnost, protože ta kvůli světu počítačů postupně upadá.

Čtěte také

Podle čeho vybírají knihovnice témata přednášek a na jaká se tedy mohou žáci těšit?
Jak Michaela Sehnalová uvedla, konzultují témata přednášek s učiteli škol. A vybírají je podle toho, co se například děti právě aktuálně učí a nebo také na základě různých aktuálních problémů. Připravena je beseda na téma kyberšikana nebo ověřování informací získávaných prostřednictvím počítačového světa.

Když žáci pracují například na různých projektech nebo jazykových úkolech, tak je třeba klást důraz na to, odkud čerpají informace. Ne, aby je pouze jednoduše zkopírovali odkudkoliv. Ale aby šlo o jejich vlastní tvorbu na základě čtení a hledání různých zdrojů.

K tomu mají také napomoci nejrůznější odborné časopisy, učebnice nebo právě zmíněné knížky.

Spustit audio

Související