Pokrok jako krok zpět i socha zády k divákům. V hradecké galerii mají hravou výstavu Jiřího Pitrmuce

31. květen 2022 08:13

Galerie moderního umění v Hradci Králové hostí výstavu z tvorby vizuálního umělce Jiřího Pitrmuce. Hravý. Poutavý výstavní projekt nabízí k vidění obrazy, velkou stylizovanou zeměkouli ze stanových tyčí, sochu otočenou zády k divákům a dokonce zapojení dvířek, která v galerii běžně slouží k přístupu do technického zázemí. 

Čtěte také

Vizuální umělec Jiří Pitrmuc z Broumova, absolvent pražské Akademie výtvarných umění, který se představil na kolektivních přehlídkách v Belgii, Maďarsku, Nizozemí a Německu, vystavuje teď své práce v kontextu s tvorbou sochaře Ladislava Zívra v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

S Jiřím Pitrmucem, který doslova vtahuje do děje každodenního života, i s kurátorkou výstavy s názvem Tunnel Funnel Annou Horák Zemanovou se uprostřed vizuálního dialogu sešla redaktorka Vlaďka Wildová.

„Výstava Jiřího Pitrmuce se zamýšlí nad naším každodenním životem. Současná situace související se zdražováním, geopolitickými problémy, všudypřítomností médií, ale i neustálým balancováním jedince mezi prokrastinací a přepracováním vede autora k potřebě pozorovat naše rutinní činnosti, kterými si s postupem času a vývojem nových technologií ulehčujeme práci za pomoci nástrojů a strojů, velmi často možná nadbytečně,“ přibližuje kurátorka výstavy Anna Horák Zemanová.

„Historicky pro nás každý nový pokrok, vynález nového stroje znamená snížení fyzických nároků. Autor si ale dlouhodobě klade otázku, jestli je tento pokrok opravdu posunem vpřed, dodává kurátorka.

Čtěte také

Jiří Pitrmuc tvoří s využitím různých materiálů: s plátnem, teplákovinou, košilovinou, bavlněnými nitěmi, ale i s technickými prvky jako například lešení.

„Lešení se dá stavět donekonečna, do nebe Další konstrukční motiv, který odkazuje mimo jiné k mnohdy jediné možnosti ubytování lidí bez domova a objevuje se i v architektuře výstavy, to jsou stanové tyče, které svou dočasností vytvářejí metaforu velmi slabé ochrany před vnějšími vlivy a každodenními starostmi.

Jiří Pitrmuc měl svou výstavu doplnit o tvorbu jednoho z autorů nebo autorek ze sbírky královéhradecké galerie. Vybral si díla sochaře Ladislava Zívra (1909-1980), který byl členem Skupiny 42. Proč právě tohoto umělce?

Čtěte také

Podle Jiřího Pitrmuce tvorba Ladislava Zívra ze 40. a 50. let trefně sleduje odvrácenou tvář pokroku, stejně tak jak to teď vidíme u novinek současnosti. Zívr tak zásadně předběhl svou dobu.

Pitrmucova díla v kontextu s plastikami Ladislava Zívra představují dialog, který reaguje na současnou situaci a nabízí divákovi novou perspektivu, z níž může nahlédnout na svět, ve kterém žijeme.

Výstava Tunnel Funnel bude v Galerii moderního umění v Hradci Králové k vidění do 12. června 2022. Druhá komentovaná prohlídka výstavy se chystá na pátek 3. června u příležitosti Muzejní noci.

Galerie moderního umění v Hradci Králové byla založena v roce 1953 jako Krajská galerie Královéhradeckého kraje. V prvních letech své existence sídlila na zámku v Rychnově nad Kněžnou, na jaře roku 1963 se vrátila do Hradce Králové, tehdy byla přejmenována na Oblastní galerii a následně na Krajskou galerii (1963-1990). Své stálé sídlo a současný název Galerie moderního umění v Hradci Králové získala v lednu 1990, kdy se přestěhovala do budovy bývalého Záložního úvěrního ústavu.

Ladislav Zívr (1909-1980) byl významný český sochař, který se ve svých volných, reliéfních a portrétních plastikách inspiroval kubismem, později od děl ovlivněných surrealismem dospěl až k nefigurální tvorbě. Byl jediným sochařem Skupiny 42 a členem Umělecké besedy. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách českých a slovenských galerií včetně výjimečně rozsáhlé sbírky královéhradecké galerie.

Vizuální umělec Jiří Pitrmuc (1993) je absolventem pražské Akademie výtvarných umění. Studoval u Jiřího Kovandy a pod vedením Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského. Absolvoval studijní pobyty na LUCA School of Arts v Bruselu, na Royal Academy of Art v Haagu a pracovní stáž v maďarské Kisterem Gallery v Budapešti. Na kolektivních přehlídkách se kromě České republiky představil v Belgii, Maďarsku, Nizozemí a Německu. Jeho soubor výšivek na utěrkách s názvem Feed the grid and clean a bit je součástí sbírky hradecké galerie.

Anna Horák Zemanová je kurátorkou výtvarného umění. Vystudovala ateliér performance Jiřího Kovandy a Kurátorská studie na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Zaměřuje se na akční umění, jeho dokumentaci a site-specific projekty. V současnosti pracuje na pozici kurátorky v Galerii moderního umění v Hradci Králové.

Spustit audio

Související