Podzimní strava aneb jíme, co u nás v této době dozrává. Ovoce a zeleninu, tu ještě nejlépe kvašenou

22. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výživová poradkyně Bc. Martina Jandová hostem naší radioporadny
0:00
/
0:00

Magazín o zdravém životním stylu. Chcete být fit, vědět co se nosí a poznat zajímavé osobnosti? Poslouchejte Šarm:

  • 00:43 Imitátor Václav Faltus a šarm
  • 04:59 Nejméně škodlivé náhražky cigaret
  • 08:24 Podzimní stravování aneb jíme co dozrává
  • 12:34 Oblečení mladých pánů do tanečních
  • 16:42 Kosmetický rádce a vypadávání vlasů
  • 20:44 Glosa spisovatelky Haliny Pawlowské

Čtěte také

Na podzim je stravování trošku jiné než v létě. Začínáme mít chuť na teplejší jídla. Přes léto to byly především saláty. Zeptali jsme se výživové poradkyně Martiny Jandové.

Jak se ochlazuje počasí, tak doporučuji tomu přizpůsobit i naši kuchyni. Zelenina a ovoce by se měly jíst celoročně, ale v chladnějších měsících bychom si měli zeleninu připravovat spíše vařenou, dušenou nebo napařenou. Protože čerstvá zelenina nás může ochladit.

Jaké podzimní potraviny jsou vhodné?

Doporučuji ovoce, které právě v této době dozrává. Je zbytečné kupovat si ovoce nebo zeleninu, které k nám putují přes půl kontinentu, a nemá správná specifika pro naše tělo. Tedy vhodná jsou jablka, hrušky, švestky nebo hroznové víno.

Čtěte také

A co se týče zeleniny, tak jsou to dýně či cukety a nesmíme zapomínat na kořenovou zeleninu jako je mrkev, celer, petržel. Ale i červenou řepu, ředkev, cibule, zelí.

Na podzim jsou vhodné také luštěniny a ořechy. Ty je důležité zařadit do jídelníčku, protože obsahují zdravé tuky, které například pomáhají snížit hladinu cholesterolu v krvi. Doporučuji dát si malou hrstičku ořechů každý den.

Do módy se také vrací kvašená zelenina. Proč se ta doporučuje?

Čtěte také

U nás je pro nakládání nejrozšířenější zelí. A právě kvašená zelenina je velmi zdravá, protože obsahuje bakterie mléčného kvašení, které vzniknou teplem. Když tam přidáme sůl a kmín, to nám zajistí, že se zelenina nezkazí. Vzniklé laktobacily jsou velmi vhodné pro náš trávicí trakt a podporují naši obranyschopnost.

Tedy pokud nám chutná například kysané zelí, tak ho doporučuji jíst každý den. Přidejte si ho například k obědu.

To vše a ještě mnohem víc v magazínu o životním stylu Šarm v sobotu po 18 a neděli po 11 hodině. Na setkání s vámi se těší Lada Klokočníková.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová