Podoby české moderny zachytil a zvěčnil ve svém díle výtvarník a sochař Vladimír Preclík
V Galerii moderního umění v Hradci Králové najdete na několika metrech čtverečných více než desítku velikánů českého kulturního života, jak je zvěčnil jeden z nich - výtvarník a sochař Vladimír Preclík.
Nová výstava má název Podoby české moderny a připomíná začátky tvorby sochaře, kreslíře, grafika, pedagoga a spisovatele Vladimíra Preclíka, královéhradeckého rodáka, jenž svými díly získal uznání na světových přehlídkách umění, založil a dlouhá léta organizoval mezinárodní sochařská sympozia v blízkých Hořicích a je autorem rady realizací v ulicích města Hradce Králové.
Malou Paříž má Hradec Králové ve své Galerii moderního umění. Sama budova je uměleckým dílem
Na Velkém náměstí v Hradci Králové stojí jedna hodně zajímavá secesní budova. Kdysi tam sídlila banka nebo chcete-li záložní úvěrový ústav, pro který byla vlastně v roce 1912 postavena. Nicméně už 28 let je tam doma Galerie moderního umění.
Na počátku své umělecké dráhy, koncem padesátých let, okouzlil veřejnost sérií sochařských podobizen představitelů české moderny. Celou sérii předchází a zároveň začíná jeho vlastní Autoportrét, v němž se vyrovnával s inspirativními díly českých kubistických umělců, jejich rozumově fantaskní vizualitou, jež proměňovala živé tvary v architekturu s vnitřní logikou a psychologií.
Následoval portrét energického nestora české avantgardy, divadelníka E. F. Buriana, s níž se osobně setkal, a toto setkání ho povzbudilo k dalšímu zkoumání.
Reagoval také na obnovený zájem a „znovuobjevování" odkazu autorů, kteří se zasloužili o rozvoj české literatury a poezie (Vladislav Vančura, František Halas, Vítězslav Nezval, Stanislav Kostka Neumann a Jiří Mahen), divadla (Emil František Burian, Jan Werich), malířství (Josef Čapek, Jan Zrzavý, Václav Špála) i hudby (Jaroslav Ježek).
V každém z portrétů se snažil propojit vnější podobu s charakteristickými rysy jejich tvorby a specifiky povah. V průběhu let Vladimír Preclík ověřoval sochařskou formu v různých materiálech od tradičních bronzů, v té době často užívaný osinkocement, hlazený pískovec až po dřevo, které se stalo jeho nejoblíbenějším materiálem.
Celá série pak tvoří unikátní soubor - poctu umění a odvaze umělců vytvořit nový, jiný svět vidění, myšlení a slyšení. Romanu Pacákovou výstavou provedla kurátorka Petra Příkazská.
Výstava Podoby české moderny je instalací Galerie Vladimíra Preclíka, která vznikla darem autora Královéhradeckému kraji. hradecká Galerie moderního umění ji spravuje a po celý rok bude vystavovat v jedné ze svých nejkrásnějších místností - v reprezentativních prostorách zasedací místnosti správní rady Záložního a úvěrního ústavu.
Můžete si ji prohlédnout do 12. května 2019.
Související
-
Čára je magická a má svou energii. O ní je průlomová výstava v hradecké Galerii moderního umění
Není čára jako čára. Čára, kterou udělá dítě, je úplně jiná než ta, kterou si nalinkujeme budoucnout. Občas nám někdo udělá i čáru přes rozpočet.
-
Opravená Galerie moderního umění v Hradci Králové je Stavbou...
Prestižní republikové ocenění Stavba roku 2017 získal projekt modernizace Galerie moderního umění. Budova krajské galerie na hradeckém Velkém náměstí prošla v letec...
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.