Po otevření obchvatu Jaroměře se do města vrátil chybějící klid. Tranzitní doprava prakticky zmizela
Silniční obchvat Jaroměře je otevřený teprve jeden týden, ale doprava v centru města se tím zklidnila okamžitě. Zmizely především stovky kamionů, které každý den přes Jaroměř projížděly na svých trasách mezi Polskem a Hradcem Králové.
„Určitě to je znát. Málokdy se stane, že opravdu člověk musí stát. Je to vážně úleva." Paní Iva se pokusila přejít přes hlavní tah na Náchod poblíž nákupního centra v Jaroměři a na rozdíl od dob ještě poměrně nedávných se jí to podařilo úplně bez problémů.
Čtěte také
Chodci jsou jedna skupina, která si obchvat nemůže vynachválit. Ale libují si i řidiči. „Určitě vnímám rozdíl. Přijela jsem od Rychnovku a většinou jsem tam nemohla vyjet na hlavní cestu. Dnes to bylo úplně v pohodě, cesta až ke kruhové křižovatce byla krásně volná," paní Petra projela městem i v odpolední špičce velmi snadno, prakticky plynule.
Přitom řidiči, kteří dříve museli přes Jaroměř projíždět, si ve svém itineráři ještě nedávno raději nastavovali časovou rezervu.
„Čekal jsem tady někdy třeba i půl hodiny. Teď se to fakt uvolnilo. Je to dobré,“ popisuje Stanislav, který si podle vlastních slov právě v Jaroměři za volantem často zanadával.
Čtěte také
Teď už nadávat nemusí, směje se. „Já jsem nervózní řidič, takže teď je to už tady naštěstí dobré.“
Nervózní teď jsou naopak trochu provozovatelé menších krámků a hospod u hlavního tahu, ale pouštět se do nějakých prognóz, co to udělá s tržbami, zatím nechtěl nikdo z nich. Podle odhadů vedení radnice klesla doprava možná o až o čtyři pětiny, z Jaroměře se zase stává klidné město.
Význam obchvatu je mimořádný i podle ředitele ŘSD Radka Mátla. „Za mne je to úplně zásadní. Samozřejmě všichni víme, jaká doprava v Jaroměři byla, jak ten tranzit obtěžoval všechny obyvatele města i po zprovoznění dálnice D11. Takže všechny směry, které projížděly Jaroměří, jsou teď pryč.“
Čtěte také
Změna dopravní situace v blízké budoucnosti povede ke změnám a opravám. Husovu ulici, která zatím byla především lokalitou pomalu popojíždějících kamiónů, chce radnice přebudovat na smíšenou zónu pro auta, cyklisty a chodce se spoustou zeleně, novými stromy nebo předzahrádkami. Na trase z Hradce Králové do Polska pak zbývá ještě vybudovat obchvat Náchoda.
Dodavatele by Ředitelství silnic a dálnic chtělo vybrat ještě letos, čeká na nabídky, říká Radek Mátl. „Předpokládáme, že je budeme mít podány někdy na přelomu září a října letošního roku. Pak bude samozřejmě záležet na tom, jak rychle se nám podaří vyhodnotit dodavatele, jestli budou nějaká odvolání či nikoliv. A podepíšeme smlouvu. Naším cílem je stále konec letošního roku.“
Dosavadní hlavní průtah Jaroměří se postupně stane silnicí II. a poté možná i III. třídy, což by mělo umožnit úplný zákaz těžké tranzitní dopravy.
Související
-
Otvírá se celá polská dálnice S3 z hraničního přechodu v Královci na Trutnovsku až k Baltskému moři
Na české straně ale dálnice dokončená není a ještě několik let nebude. Obce na české straně hranice mají teď obavy z výrazného nárůstu provozu.
-
Stavba silničního obchvatu Náchoda má už konkrétní „jízdní řád“, mohla by začít v roce 2024
Starosta Náchoda Jan Birke z ČSSD představil po jednání na Ředitelství silnic a dálnic konkrétní kroky, které by měly vést k brzkému zahájení výstavby obchvatu města.
-
Mezi Sadovou a Hradcem Králové začala stavba dalšího úseku dálnice D35. Hotovo má být v roce 2026
U Sadové začala stavba dalšího úseku dálnice D35. Ta propojí Moravu s Hradcem Králové a Jičínem. 7,5 kilometru dlouhý úsek poblíž Hradce Králové má být hotový v roce 2026.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Vondrášek: Loni prakticky nebyl týden bez incidentu na škole. Pachatel chce být ale často jen zajímavý
-
Dost bylo kolaboranta Fica, skandovali Slováci v ulicích. Jen v Bratislavě se sešlo na 60 tisíc lidí
-
Češi nejvíce věří Harrisové a Macronovi. V hodnocení zahraničních politiků dopadl nejhůře Putin
-
Muskovo gesto byl nacistický pozdrav. Ne jen hození srdce do davu, myslí si filozof jazyka Koblížek