Pitný režim je důležitý v každém věku, říká nutriční terapeutka Jaroslava Pavlíčková

20. červen 2017
02911750.jpeg

Pro doplňování tekutin se vžil pojem pitný režim. Je to hlavní způsob, jak pokrýt každodenní ztráty tekutin v těle. Pro zachování našeho zdraví je nutné vždy udržet rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin. Doplňovat tekutiny (napít se) bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň.

Nutriční terapeutka Jaroslava Pavlíčková hovoří v naší Radioporadně o zdravé výživě i pitném režimu, které jsou důležité v každém věku.

Čtěte také

Příjem tekutin by měl být plynulý v průběhu celého dne. Zcela zavádějící a nebezpečná je například domněnka, že v zaměstnání stačí vypít několik šálků kávy a potom vše dohnat večer. Základem pitného režimu mají být především nekalorické nápoje, hlavně voda, nejlépe minerální s nízkou až střední mineralizací, s vyváženým poměrem minerálů.

Jak tedy na zdravý pitný režim?

Mějte neustále na očích PET láhev o určitém objemu, popřípadě oblíbenou skleničku nebo hrníček. Důvodem je stálá připomínka potřeby pití. Zmíněný „určitý” objem PET láhve slouží k dobrému přehledu o celkovém vypitém objemu tekutin.

Alkohol a káva se do pitného režimu nepočítají!

Vypijte přesně tolik, kolik zvládnete bez násilného sebenucení, prostě tolik, kolik zvládnete vypít v naprosté pohodě. Vůbec nevadí, že to zpočátku bude třeba jen necelý litr - důležité je na tomto počátečním, minimálním, objemu vydržet několik dní, třeba týden.

Nutriční terapeutka Jaroslava Pavlíčková ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Po této době lze začít s mírným zvýšením denně vypitého objemu. Tímto způsobem postupujte až k požadovanému objemu 2 - 3 litry za den.

Je zcela logické, že někomu se požadovaného objemu přijatých tekutin podaří dosáhnout dříve, například již za šest týdnů, někomu později, ale to nevadí - podstatný je výsledek, kterým je kvalitní pitný režim.

Denní objem pitného režimu je vhodné rovnoměrně rozložit do celého dne.