Petr Voldán: Zakázky vskutku veřejné

Dálnice D1 u Prahy (ilustrační foto)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dálnice D1 u Prahy (ilustrační foto)

Kolem systému na prodej a správu elektronických dálničních známek, který má nahradit dosavadní nálepky, se strhly vášnivé diskuse. Po oznámení ceny za tuto zakázku se spustila lavina kritiky, do hry vstupuje i premiér. Co je ale zajímavé, vynořila se také iniciativa podnikatelů, kteří chtějí připravit celý systém v krátkém čase a pro vládu zdarma. Na situaci teď reaguje i Petr Voldán ve své dnešní glose.

Je to zase kolem dálnic pěkný mazec

Tentokrát nejde o hlemýždí protahování jejich děravé sítě, ale o elektronický systém vybíraní poplatků a internetový obchod, jako náhrady za dosavadní nalepování dálničních známek na přední skla našich aut. Mimochodem, o potřebě modernějšího systému se už mluví pár let a je skoro příznačné, že máme zase napilno ani ne rok před zavedením novinky.
 
401 milionů korun za atraktivní zakázku se totiž zdá být příliš jak politické opozici, tak mnohým koaličním politikům i odborníkům z oboru. Padají částky až desetinásobně nižší a do hry se vložil i premiér.

Otazníky budí cena a způsob výběru dodavatele zakázky

Ministerstvo se hájí nutností bezpečnostních aspektů a obvyklostí zveřejněné ceny.

To možná tzv. “sedí”, ironicky lze souhlasit, že ceny státních zakázek jsou u nás obvykle hodně vysoké. Otázka je, jestli oprávněně.

Ale teď už bez ironie - jako blesk vyletěla nabídka volné skupiny podnikatelů, že systém prodeje elekronických dálničních známek připraví za víkend a státu ho dají zdarma. Prý se nemohou dívat, jak se nakladá s finacemi státu, tedy nás všech.

Ale jde mi ještě o jeden moment

O tu rychlou reakci a dá se říci veřejnou iniciativu. Jestli se ukáže, že specialisté, kteří se neznají a sejdou se na výzvu, aby to “natřeli” komplotu státu a firem i podivně nastaveným pravidlům a vytvoří zakázku za zlomek času a ceny, bude to k zamyšlení. Něco je pak asi u nás špatně.

Český řidič na dálnici (ilustrační snímek)

Ministerstva a oficiální úřady se pravděpodobně budou ohánět potřebou bezpečnostních aspektů a státních tajností kolem systému dálničních známek, ale i to by se asi dalo vyřešit levněji a průhledněji. Pokud je to potřeba.

Každopádně tu ale máme nový fenomén

Zakázka se stává vskutku veřejnou, zatím ve smyslu diskuse a zájmu. Už i případ s pomalovaným pilířem Karlova mostu, který soukromník dovedl očistit mnohem levněji, než se chystaly oficiální instituce ale potvrdil obavy, že je cosi špatného kolem státních, tedy našich peněz i zakázek.

Ale teď už úspěšné pondělí i celý týden.

Spustit audio

Související