Petr Voldán: Kultovní nebo pultovní
Frekvence používání některých slov se čas od času zvyšuje. Mnohdy je to proto, že jsou lákavou součástí reklamy. V souvislosti s tím si myslím, že víc než jen název asi k tématu dnešní glosy Petra Voldána dodávat netřeba – „Kultovní nebo pultovní?“:
Občas mi připadá, že je teď snad všechno kultovní. Přitom, pokud se nepletu, by mělo jít o něco výlučného, neobyčejného. Jenomže to vypadá, že čelíme jakési kultovní devalvaci. Už nejde jen o možná nejčastěji používané spojení kultovní film, označující díla, která ovlivnila myšlení celých generací – a ne že takové filmy nejsou – stačí zmínit třeba Sedm statečných nebo později jinou generací uctívaný Star Trek. O tom, co pro jejich život znamenal kultovní muzikál Vlasy, by zase mohli vyprávět přívrženci hippies. Tady mi označení kultovní doopravdy „sedí“ a nenamítám ani „ň“.
Ale co si myslet kupříkladu o tom, jak komerční televize lákají diváky k obrazovkám skoro denně na tzv. kultovní filmy. Přitom jde o dílka běžná, často ale průměrná a někdy ani to ne. Normálně by o ně člověk nezavadil, ale když je k nim přilepen magický kult, leckdo se přece jen chytí. Snad, aby nebyl považován za filmově či dokonce umělecky a kulturně opožděného.
Ono ale vzývání kultů při vábení zákazníků nějak získává na popularitě. O ty tady přece jde – i v případě televize. Čím víc diváků před kultovní obrazovkou, tím větší šance dopadu vtíravých reklam. Nic není náhoda. A kulty se množí a množí. Máme tu i kultovní turistické destinace, kultovní vína, kultovní jídla, dokonce jsou v nabídce kultovní oční stíny, odličovače nebo oleje. Pro reklamu je to podle všeho magické slovo, které táhne. Něco podobného jako záplava použití výrazů, odkazujících v případě výrobků – hlavně potravin - na jejich mnohdy jen údajný venkovský, farmářský, domácí nebo jinak důvěryhodný původ.
A tak, kdo nemá něco kultovního, je mimo, snaží se vyvolat dojem mnozí podnikavci a není málo lidí, podléhajících takovým trikům. Vedoucím k jednoduché rovnici – kultovní, rovná se pultovní, přesněji, kultovní trhák se rovná pultovní trhák. Jo, zlaté osvědčené kultovní tenisky a podobné tradicí prověřené generační modly. Ale teď už úspěšné pondělí i celý týden.
Publicista Petr Voldán glosuje současné kulturní, společenské i politické dění na vlnách Českého rozhlasu Hradec Králové. Slyšet je můžete v 6:50 hodin.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.