Personál může být k pacientům víc empatický, snažím se to změnit, říká nemocniční ombudsmanka

22. červen 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Renata Dušková, ombudsmanka Oblastní nemocnice Náchod, hovoří s klientem

Už pět desítek podnětů a stížností řešila v letošním roce ombudsmanka Oblastní nemocnice Náchod. Drtivou většinu podali pacienti, nejčastěji se jejich výtky týkaly jednání zdravotníků a postupu lékařů při ošetření popřípadě léčení. Reportér Václav Plecháček zjišťoval, jak práce ombudsmanky přímo v terénu vypadá.

Zaměstnanci i pacienti Oblastní nemocnice v Náchodě mají k dispozici ombudsmana, který má za úkol hájit jejich práva. Jde o Renatu Duškovou. V její kanceláři právě zvoní telefon.
„Česká lékařská komora se dotazovala, zda jsme řešili jednu stížnost, která byla na Českou lékařskou komoru zaslána. Paní sekretářce jsem dala informaci, že jsme tuto stížnost neřešili."
O chvíli později ombudsmanka vyráží na obchůzku nemocnicí. Nejprve míří na neurologické oddělení.

„Jdu se zeptat, jestli mají pacienta, který má nějaký problém, nebo jestli je vše v pořádku," říká Renata Dušková. Cestou ji přímo na chodbě zastavuje jedna z pacientek a žádá o pomoc. Před hodinou přijela s bolestmi a neví, co s ní přesně bude, prý se jí dlouho nikdo nevěnoval. Ombudsmanka jde za personálem zjistit podrobnosti.
„Zdravotní sestra říká, pacientku za chvíli ošetří. Důvodem, proč čekala, bylo to, že paní doktorka měla jiného pacienta s akutním výkonem. Tomu musela dát přednost," vysvětluje Radka Dušková. Jedním dechem ale dodává, že s přístupem personálu spokojená nebyla.

„Asi bych si opravdu představila trošku víc empatie a vysvětlení té pacientce, proč čeká. Přestože sestřička zmínila, že tu informaci paní dala, tak se snažím zaměstnancům říci, ať si na místě pacienta představí sebe, nebo jeho příbuzné, maminku, tatínka. A jestli by si přáli, aby se s nimi zacházelo tak, jak mnohdy s těmi pacienty zacházíme."

V Oblastní nemocnici Náchod

Lékař odmítl předepsat odvoz sanitkou. Po zásahu ombudsmana změnil názor

Bourání skončilo, teď se začne stavět. Modernizace náchodské nemocnice jde podle plánu

Poklepání na základní kámen modernizace Oblastní nemocnice Náchod

Koncem června uplyne již čtvrt roku od podpisu smlouvy na první etapu modernizace Oblastní nemocnice Náchod za 1,344 miliardy korun. Za tuto dobu dělníci v nemocničním areálu provedli demoliční a přípravné práce. Nyní začne samotná stavba, kterou dnes zahájili zástupci Královéhradeckého kraje, města Náchod a stavebních firem.

S ombudsmankou je v pravidelném kontaktu vrchní sestra urologického oddělení Pavlína Vítová, Podnětů od pacientů zaznamenala na svém oddělení minimum. „Moc často se to nestává. Řekla bych, že hodně málo." Na jiných odděleních ale problémy jsou. Naposledy na oddělení ORL.
„Pacientka požadovala v rámci svého propuštění sanitku, kterou jí lékařka nenapsala. Z mého pohledu měla na sanitku nárok. A vyřešili jsme to ke spokojenosti dané pacientky," popisuje Renata Dušková.
Pravidelně jednou týdně zajíždí ombudsmanka také do Rychnova nad Kněžnou. Na zavolání také potom i na ostatní pracoviště, která patří pod Oblastní nemocnici Náchod. Tedy například do Broumova nebo Jaroměře. Většina pacientů ale stížnosti posílá zpětně, teprve ve chvíli, kdy se už z nemocnice vrátili.

V Oblastní nemocnici Náchod

autoři: Milan Baják , PLE
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

3 x Hurvínkovy příhody

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka