Patří děti z praktických, dříve zvláštních škol, mezi normální školáky?

15. říjen 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pastelky

Ministerstvo školství chystá na příští rok přelomovou změnu. Do základních škol pošle až 15 tisíc dětí s lehkou mentální retardací a jinými poruchami. Ty zatím navštěvovaly praktické školy. Novela přitom vyvolává velkou kritiku a tisíce lidí už podepsaly otevřený dopis ministryni školství proti násilné inkluzi.

My vás teď v reportáži Václava Plecháčka vezmeme do jedné základní školy, kde mají s inkluzí, tedy zařazováním postižených do normální společnosti, dlouholeté zkušenosti.

V základní škole v Novém Městě nad Metují začíná vyučování a redaktor Václav Plecháček míří do jedné z prvních tříd.

Mezi 28 dětmi je i Simonka. Má snížené IQ a sami její rodiče si přáli, aby nastoupila do praktické školy. To ale odborníci po vyšetření školní zralosti nedoporučili a malá dívka je tak v běžné třídě.

Čtěte také

Vyučováním ji ale musí doprovázet asistentka pedagoga. Ta s ní pracuje tempem, které malé dívce vyhovuje.

No to víte, že jsou s tím problémy. S paní asistentkou vidíme, že ten start je opožděný. Kdyby tady asistentka nebyla, tak Simonka nepracuje.Učitelka Leona Šubrtová

Podle ní by podobným dětem bylo v praktické škole líp: „Myslím si, že v té speciální škole zažijí děti větší úspěch. Rodiče s nimi mají méně práce, protože oni jsou pomalejší. Například abecedu probírají dva roky, my to musíme zvládnout za rok."

Dětí jako Simonka mají přitom na téhle základní škole mnohem víc, zhruba čtyřicet.

Lukáš a Matěj u zápisu

Všechny mají individuální vzdělávací plán, díky kterému jsou na ně podle ředitelky Jany Vitverové kladené menší nároky: „Žák s individuálním vzdělávacím plánem má například omezený počet úkolů nebo má na písemnou práci více času, aby ji mohl v daném rozsahu dokončit."

Práce aistentek je naprostou nutností

Některým z dětí i tak musí, stejně jako Simonce, pomáhat asistentky.

Těch má škola pět, patří mezi ně i Leona Šubrtová. Ta pomáhá Vaškovi, žákovi sedmé třídy: „Vašíka vyučováním vedu, protože má problém s psaním i čtením. Psaný text mu tak čtu. Mimo jiné mu musím pomáhat třeba i s chystáním pomůcek na další vyučovací hodiny, protože Vašík se nezvládá orientovat."

Děti ve třídě

Právě vyškolení asistenti by podle Ministerstva školství měli od příštího roku pomoci s přechodem zhruba patnácti tisíc dětí z praktických škol.

Ministerstvo novinkou reaguje na převážně zahraniční kritiku, podle které v českých praktických školách končí děti ze sociálně znevýhodněných rodin, často romských.

V západní Evropě obdoba praktických škol neexistuje. Pokud není dítě vážně postižené, chodí do běžné školy.

A právě tak by to nově mělo být i v České republice.

autor: PLE
Spustit audio