Novoměstská filharmonie. 80 lidí spolu dobrovolně sdílí životy propojené láskou ke klasické muzice

23. září 2022

V Novém Městě nad Metují na Náchodsku mají skvělý symfonický orchestr, který si zvolil za své poslání šířit lásku ke klasické hudbě. Současnou tvář novoměstské filharmonie nám přišla představit ředitelka orchestru Eliška Kratinová.

Jak se máte? Tedy orchestr i vy osobně?
Já se mám moc dobře i kvůli orchestru, protože ten se má báječně. Pilně cvičí na své podzimní turné, takže máme se všichni hezky.

Ovšem o prázdninách jste byli zase ve světě? Naposledy jsme si tady povídali o Francii a o Provence, kam jste vyrazili tuším v roce 2019.
To byl poslední rok, kdy jsme byli v zahraničí, protože potom nastala ta hrozná covidová léta. Takže my jsme se teď v létě chystali především na podzim. A zahraničí nás bude čekat pravděpodobně příští léto. A nějaký větší zájezd plánujeme až za dva roky. Rádi bychom někam do Evropy, ale třeba i do Asie. Tam mají české muzikanty rádi, protože mají moc rádi českou muziku.

Eliška Kratěnová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Jaké jsou novinky ve vašem orchestru? Vy jste ředitelkou, to je vlastně také novinka, protože jste byla manažerkou.
Je to tak. Letošní jaro jsme prošli poměrně významnou obměnou, protože nás po 24 letech opustilo bývalé vedení, manželé Rybáčkovi skončili, protože se potřebují věnovat také vlastní rodině. Tak jsme orchestr převzali s kolegou Jankem Haldou a s dirigentem Markem Klimešem. Je to velká výzva a věřím, že jsme to ustáli a jsme na sezónu dobře připraveni. Těšíme se na ni.

Pořád platí, že naše dveře jsou otevřeny všem, kteří mají chuť hrát a něco hudbě obětovat. Sháníme houslisty, chybí nám trubka a fagot.
Eliška Kratěnová, ředitelka Novoměstské filharmonie

Zmínila jste dirigenta Marka Klimeše. To je úplně nový dirigent?
Nový, mladý a svěží dirigent. Ovšem přísný, Marek je velký profesionál. S orchestrem pracuje neuvěřitelným způsobem do všech detailů. Je krásné pozorovat, jak s mladými lidmi umí pracovat po hudební stránce. Tím se muzikanti někam posunuli a to se potom promítá také v to, že se posouvá kupředu celek. Což je úžasné. Doporučuji se někdy přijít podívat třeba na naši veřejnou generální zkoušku.

Čtěte také

To také děláte?
Ano. Protože tam je bezvadně vidět proces onoho zkoušení. Je zajímavé nahlédnout do kuchyně orchestru, jak se v uvozovkách peče muzika. Na koncertě už potom musí orchestr hrát zčásti sám, to je oblíbená dirigentova věta. On to kočíruje, ale z velké části musí už muzikanti hrát sami, což je velká pravda.

Vy jste vzešla přímo z tohoto orchestru, protože hrajete na housle. Odkud přišel dirigent?
Marek je původem z Moravy, studoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně, obor dirigování. Má za sebou spolupráci s řadou profesionálních i operních orchestrů v Čechách. Ale neživí se tím, je to jeho veliká láska.

Teď mě zajímá ono podzimní turné. Protože dnes je vlastně podzimní první den.
Dnes ale ještě nevyrážíme, budeme začínat 17. listopadu koncertem v Pardubicích v Sukově síni. Pak pokračujeme 20. listopadu v Novém Městě nad Metují. A pokud se ten koncert rychle vyprodá, tak pravděpodobně přidáme i další termín, nejspíše 19. listopadu, vlastně den předem. Potom budeme mít v prosinci krátkou pauzu a na pódia se vrátíme v lednu. To budou novoroční koncerty 7. ledna v Dobrušce a 8. ledna v Solnici.

Čtěte také

Je důležité zmínit, jaký bude program?
Letos jsme se rozhodli v programu zaměřit opravdu na klasiku, k níž se hrdě hlásíme. Budeme hrát tři části z Mé vlasti od Bedřicha Smetany, to bude Vyšehrad, Šárka a Z českých luhů a hájů. Potom čtyři slovanské tance od Antonína Dvořáka. Ten program je nesmírně náročný a vždy, když sedím na zkoušce a vidím jak orchestr cvičí a hraje, tak se mi tají dech. Je úžasné, jak amatéři, děti, studenti a jejich rodiče jsou schopni dát dohromady tak velký dílo. Koncerty se budou konat kolem 17. listopadu a my tím chceme i vyzdvihnout listopadové události z roku 1989, chceme připomenout Sametovou revoluci. V tomto kontextu máme krásnou spolupráci s Pamětí národa, takže v rámci koncertů bude probíhat i promítání. Doufáme, že se přijde podívat řada disidentů. Věřím, že to stojí za návštěvu, protože to nebude jen o muzice, ale i o společenských hodnotách.

Novoměstská filharmonie je amatérský orchestr působící v Novém Městě nad Metují. Jedná se o orchestr s obsazením středního symfonického tělesa složený z žáků a bývalých žáků ZUŠ a ostatních amatérských hudebníků dalších regionálních těles.

Zmínila jste věkové složení Novoměstské filharmonie. To rozpětí je tuším od nějakých 13 let až do já nevím kolika. A věkový průměr byl tenkrát před lety asi 23 let.
Výborně si to pamatujete. Ale přiznám se, že teď jsme věkový průměr nepočítali, myslím si, že se nám trošku zvedl. Ale pořád platí, že naše dveře jsou otevřeny úplně všem, kteří mají chuť hrát a kteří jsou schopni obětovat nějakou sobotu, protože to zkoušíme. Máme 12 zkoušek na půl roku, což se může jevit nepříjemně, ale hudba vás krásně vtáhne, takže se nakonec na tu sobotní zkoušku všichni těší. V tuto chvíli sháníme ještě houslisty, takže pokud nás poslouchá šikovný houslista, tak se neváhejte ozvat. A chybí nám také trubka a fagot.

Nálada v orchestru se dobrá?
Atmosféra je výborná. Musíte si představit, že je to 80 lidí, kteří spolu dobrovolně sdílejí své životy, což je super. Pamatuji si spoustu členů, když byli caparti, když k nám nastupovali. Mně bylo 15, když jsem do orchestru nastupovala, a už jsem v něm 10 let. Všichni rosteme a stává se z toho taková nezaměnitelná konstanta orchestru.

Jakub Schmidt a Eliška Kratěnová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Vy jste ředitelkou Novoměstské filharmonie, ale jste i trošičku naší rozhlasovou kolegyní. Je to tak?
Je to tak. V současné době pracuji pro symfonický orchestr Českého rozhlasu. Moje pozice se jmenuje brand manager a dělám marketing pro rozhlasový orchestr. Takže jsme vlastně kolegové.

Celý rozhovor s ředitelkou Novoměstské filharmonie Eliškou Kratěnovou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související