Novému Městu nad Metují se říká Český Betlém. Betlémy řezbáře Zdeňka Farského v něm doslova žijí

Zdeněk Farský a jeho klasický biblický betlém
Zdeněk Farský a jeho klasický biblický betlém

Nejen, že historická část města při pohledu od Slavoňova skutečně jako český betlém vypadá, ale teď v čase Vánoc město betlémy doslova žije. V Městském muzeu v Novém Městě nad Metují mají výstavu betlémů řezbářské rodiny Haldových. A zveme vás také do novoměstské Galerie Zázvorka. 

Redaktorku Romanu Pacákovou do svého světa betlémů osobně doprovodil náchodský řezbář a restaurátor Zdeněk Farský.

Pro tuto výstavu připravil kolekci betlémů ze své sbírky, jsou to betlémy, které vytvořil právě za účelem vystavování. Výstavu koncipoval tak, aby byl každý betlém ojedinělý a lehce rozeznatelný. Na začátku expozice je malé simulované řezbářské zátiší - dláto, palice, hobliny, kterému vévodí rozpracovaná socha svaté rodiny. Asi 60 cm vysoké sousoší je z jednoho kusu dřeva.

Pro návštěvníky výstavy je jistě zajímavý pohled na sochu, která se teprve rodí. Práce na ní je asi v polovině, ve stádiu, kdy autor začíná čistit povrch zatím jen „nahrubované" sochy. Už je definováno seskupení a pohyb figur a je čas začít pracovat menšími dláty. Povrch zůstane „na řez", to znamená, že Zdeněk Farský nepoužívá při finální úpravě sochy žádné další brusné materiály, smirkové plátno ani pilníky, protože dláto udělá krásný čistý lesklý řez a pak už se práce rovnou povrchově upraví.

Jediná kopie betléma Marie Fischerové-Kvěchové ve 3D

Asi vás bude stejně jako Romanu Pacákovou zajímat, kolik hodin práce už na této soše je. A asi vás stejně jako ji překvapí, že 40 až 50 hodin. Pohledem laika se to nezdá. Nejvíce práce dají obličeje, ruce, detaily a povrchová úprava. Sousoší bude v gotickém stylu, přijde na něj stříbro, zlato a lipové dřevo bude hodně tmavě patinované, aby působilo staře.

A kolik hodin ještě všechna tahle práce na soše o třech figurách zabere? Řezbář je asi v polovině, takže ještě dalších 40 až 50 hodin.

Ve výstavním prostoru Galerie Zázvorka jsou ale betlémy, kde je figur několik nebo i desítky. A přitom se ani jeden nepodobá druhému.

Klanění pastýřů, vyřezáno z jednoho kusu lipového dřeva

Za pozornost stojí třeba větší betlém, práce na kterém trvala 10 let. Figurky jsou asi 20 cm vysoké, je to klasický sestavený biblický betlém, takže figurky jsou v dobovém oblečení, zpracování figur i pozadí dokonalé. Mohl by to být i kostelní betlém.

Právě to, že je Zdeněk Farský vyučen v oboru řezbář-sochař, mu umožňuje tvořit právě i pro kostely a podobné účely.

Jeho betlémy žijí. Každý má svůj děj. Scenérie jsou promyšlené do nejmenšího detailu. Figury, draperie, vše působí jako by se uprostřed toho kterého příběhu na okamžik zastavil čas.

Přesto Zdeněk Farský většinou tvoří „z ruky", bez přípravné kresby. Zdá se to neuvěřitelné, ale jak sám říká, za těch 40 let už to má v oku.

Spustit audio

Související