Nejde o problémy, jde o výzvy! Život je ohromně pestrý a bohatý, říká psycholožka Kristýna Červená
Školní téma v radioporadně. Škola otevírá dětem brány do nového světa plného vědomostí, přátelství a zážitků. Ale co, když jsou tyto dveře pro některé příliš těžké? Nebo je za nimi nečeká jen radost? Zvědavost, ale také nejistota a obavy, jak se vypořádat se změnami, poruchami učení nebo tlakem na výkon.
O tom všem si povídáme s psycholožkou PhDr. Kristýnou Červenou z Pedagogicko psychologické poradny v Hradci Králové.
Čtěte také
Vstup na základní nebo pak i střední školu je z vašeho pohledu důležitým milníkem našich životů?
Určitě. Já si myslím, že to jsou stěžejní milníky našeho života, protože od narození malé dítě prochází různými milníky. A pokaždé je důležité, aby jej mělo dítě spojeno s pozitivními pocity a s prožíváním, které ho navnadí a motivuje k milníkům dalším. A že jich v životě není málo.
Vstup do základní školy, do první třídy, je určitě jedním z největších milníků, protože dítě vstupuje do zcela odlišné etapy života, se kterou se zatím ještě nesetkalo. A ho bude provázet minimálně dalších 10 let, nebo i více. Můžeme být celoživotním studentem, vzdělávat se celý život až do akademie třetího věku.
Ale každopádně musím říci, že na vlastním namotivování dítěte se podílí jak rodina, tak i školka a škola, potažmo veškeré okolí, které děti formuje.
Když si přeznačkujete mnoho věcí a pojmů do pozitivní konotace, tak můžete jít životem lépe a víc se vztyčenou hlavou.
PhDr. Kristýna Červená, psycholožka
Pozitivní start je tedy velmi důležitý. Ale ani pozitivní motivací se jistě ne vždy všechno podaří.
Dobrým signálem je, jaký si dítě vytváří vztah už k mateřské školce. Všechno se ukládá a zážitky, které dítě prožívá a vyvíjí se, v něm budují nějakou osobnost, způsob nazírání na svět a vlastně i to, jakým způsobem se staví k povinnostem.
Čtěte také
Nedílnou součástí toho je, aby rodiče laskavým způsobem, ale důsledně, vedli děti k tomu, aby plnili své povinnosti na každé úrovni vývoje. A aby je motivovaly a současně, pokud se něco nedaří, se na ně příliš nezlobili. Ale důsledně je vedli k tomu, aby se učily novým kompetencím a novým zdatnostem.
Všechno může být výzvou a záleží hodně na našem postoji. Už tedy od začátku vést dítě nějakým způsobem k tomu, aby mělo svůj stabilní řád dne, aby si nosilo pomůcky, připravovalo věci do školy. V tom je spolurole rodičů nedílná.
Motivace může tedy dítě podpořit. Virtuální technologie jsou věcí druhou a tady bych chtěla apelovat, aby rodiče velmi pečlivě už od útlého dětství dbali na to, aby dítě co nejvíce trávilo čas s nimi a komunikací s vrstevníky. Ne u televize, u tabletu, potažmo u mobilního telefonu. Protože tady je prokazatelný negativní vliv na rozvoj centrální nervové soustavy.
Čtěte také
Je také důležité, na koho v životě narazíme, ať už jsou to rodiče, učitel, ale i kolektiv. Jestli narazíme na laskavé spolužáky.
Ono nic není v životě černobílé. Vždy se najdou dobré duše a také někdo, kdo nám třeba nebude úplně sedět. A zase je to věc vývoje a životní cesty. Míjíme milníky a řešíme problémy, to je podstata života. A pokud si uvědomíme, že nejde o problémy, ale o výzvy, které před námi stojí, tak máme plno průvodců, kteří nám mohou pomoci.
Nejsme v tom sami, takže náš život může být vždy velmi pestrý a bohatý. Když nejsem úspěšný, je to zkrátka výzva, jak dál. Když si přeznačkujete mnoho věcí a pojmů do pozitivní konotace, tak můžete jít životem lépe a víc se vztyčenou hlavou.
Celou radioporadnu s psycholožkou PhDr. Kristýnou Červenou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.

