Na zpoplatnění silnic reagují dopravní podniky: V Hradci pořídili krabičky, v Pardubicích mění trasy

22. leden 2020 08:10

Od Nového roku je pro vozidla nad tři a půl tuny zpoplatněných dalších přibližně 900 kilometrů silnic první třídy. Je mezi nimi i rychlostní silnice spojující Hradec Králové a Pardubice. Reagovat na to v obou městech musely i dopravní podniky. Zatímco v Hradci do všech autobusů takzvané mýtné krabičky pořídili, v Pardubicích ne. Radši kvůli tomu změnili trasy.

 

Zatímco v Hradci Králové po rychlostní silnici jezdí pravidelná linka, v Pardubicích ji využívali jen pro rychlejší nájezd prázdného autobusu na začátek linky.

Čtěte také

To se muselo změnit, říká ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán: „Pro pravidelný provoz jsme přišli o jeden možný přejezd linky č. 17, která končí v Srchu a dál pokračuje v trase na Rybitví. Tam jsme museli změnit trasování tohoto přejezdu.“

Jinak by totiž dopravní podnik musel pořídit mýtné krabičky do více než sedmdesáti autobusů, což se firmě kvůli třem kilometrům a několika minutám ušetřeného času nevyplatí.

Je pravda, že jsme tuto komunikaci už mnohokrát používali při nějakých mimořádných situacích, jako jsou nehody nebo uzavírky. To do budoucna nepůjde.

Nové vozy městské hromadné dopravy v Hradci Králové

Královéhradecký dopravní podnik krabičky nakoupil, a i když po rychlostní silnici linka jede jen pár set metrů, ročně to je 200 tisíc kilometrů. Za neplacení mýtného navíc hrozí mnohatisícové pokuty, říká mluvčí královéhradeckých celníků Jitka Fajstavrová: „Takové vozidlo svedeme na bezpečné místo mimo komunikaci a potom s řidičem případ řešíme. Na místě můžeme uložit pokutu až do výše 5000 Kč, ve správním řízení pak do výše 100 000 Kč.“

Pokud by mezi zpoplatněnými silnicemi byla i vozovka I/36 z Pardubic do Lázní Bohdaneč, vznikla by paradoxní situace. Mýto by musely platit i trolejbusy, které jsou ale podle legislativy drážními vozidly.

autoři: Josef Ženatý , baj
Spustit audio

Související