Na jaké triky obchodníků si dát pozor, abychom díky „slevám“ neutratili víc? Rady Josefa Černého

27. září 2022

Jsou sezónní výprodeje pro zákazníka opravdu výhodné? A jak je to se zárukou na zlevněné zboží? Lze věřit nápisům typu „totální výprodej skladů"? Na které triky obchodníků si dát pozor, abychom díky slevám opravdu ušetřili? Jak má být zlevněné zboží správně označené?

Zkušený spotřebitelský rádce Josef Černý hovoří v naší radioporadně.

Při sezónním výprodeji bývá použito takové kouzelné slovíčko AŽ. Sleva až 70 procent. Ale najdeme zboží zlevněné jen o 10, 20 či 30 procent.
Josef Černý, spotřebitelský rádce

Začněme zákonem o zákazu nevyžádaných telefonních nabídek. Ten platí poměrně krátce, od letošního července.

Co všechno tento zákon ošetřuje?
Podle tohoto zákona, když se ukáže na vašem mobilním telefonu neznámé číslo, tak se zpravidla ozval nějaký prodejce zboží nebo služby. To sice platí nadále, ale zákon ošetřuje to, že po zvednutí telefonu nějakého neznámého čísla se vám nesmí okamžitě ozvat nabídka, ale volající vás musí požádat, zda s nabídkou souhlasíte. V tom je ten rozdíl.

Čtěte také

A vy potom můžete buď souhlasit nebo odmítnout. Kdo je zvědavý a souhlasí s tím, že mu bude něco nabízeno, tak má také právo se volajícího zeptat, kde vzal vaše telefonní číslo. Tam zní často odpověď, že z veřejně dostupných zdrojů, což je ale velmi neurčité.

Potom následuje nabídka a pokud se rozhodnete nabízené zboží zakoupit, tak platí stejný postup jako při jakémkoliv jiném nákupu. Prodejce vám zboží pošle a pokud se vám nebude líbit, můžete ho do 14 dní vrátit bez udání důvodů. Úplně stejně, jako když si objednáte něco přes e-shop na internetu. A prodejce vám musí do 14 dní vrátit peníze.

Co dělat, když prodejce kupní cenu nevrátí a na telefonní ani e-mailový kontakt nereaguje?
Počkat do 30 dní a potom prodejce vyzvat doporučeným dopisem s dodejkou, že jsme připraveni se bránit právní cestou. Nebo se obrátit na Obchodní inspekci.

Sezónní výprodeje jsou velmi populární. Jsou opravdu tak výhodné, jak se tváří? Co bychom si měli vždy prověřit?
Výhodné jsou jak kdy. Někdy se podaří koupit zboží za výhodnou cenu, ale musíme pamatovat na jednu věc, která se nikde moc neuvádí. A to je záruka. Koupíte si teď na podzim například bazén za výhodnou cenu, ale už ho nebudete instalovat, někam ho uložíte. Ale záruka vám poběží od data, kdy jste ho zakoupili. Tedy třeba půl roku zbytečně. Což je třeba také vzít do úvahy.

Čtěte také

A také to, že potom následně po delší době koupené zboží rozbalíme a zjistíme, že je tam nějaká závada. Tak naše postavení vůči prodejci už není tak v uvozovkách pevné. Ale lidé to neradi slyší, stejně si nakoupí v sezónním výprodeji, protože je to levnější.

Je také zapotřebí dávat pozor na několik záležitostí. Jestli sleva skutečně odpovídá tomu, co prodejce uvádí. Ono tam totiž bývá takové kouzelné slovíčko a to je AŽ. Vidíme nápis: sleva až 70 procent. A budeme takové zboží hledat, tak ho většinou nenajdeme. Najdeme zboží zlevněné o 10, 20 či 30 procent. Tedy na to je třeba si dát pozor.

Pokud jde o výprodeje textilního zboží a obuvi, tak nejdříve je prodáno to ve středních, běžných velikostech. Tam je otázka, jestli si koupit zboží hned, když mám dostatečný výběr, nebo si počkat na případnou slevu, ale s tím, že výběr už potom nemusí být tak široký.

Jana Kudyvejsová a Josef Černý ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou spotřebitelskou radioporadnu s Josefem Černým si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.