Muzeum Výtopna Jaroměř se chlubí „Štokrem“, historickou lokomotivou z 50. let minulého století

23. září 2020 10:04

Do Jaroměře na Náchodsku dorazila historická lokomotiva nazývaná "Štokr". Jde o železniční stroj z poloviny minulého století, tehdy jich dráha využívala 510. Dnes existuje už jen sedm kusů, z toho v České republice je jich pouze pět. 

Lokomotiva je "zaparkována" na odstavné koleji. Je rezavá, oprýskaná a hodně stará. Bohuslav Škoda, vedoucí muzea Výtopna v Jaroměři, o ní ovšem ví všechny podrobnosti.

Do Jaroměře na Náchodsku dorazila historická lokomotiva nazývaná "Štokr"

„Lokomotiva se jmenuje Štokr, což bylo označení celé řady těchto lokomotiv, které byly vyrobeny po druhé světové válce. Vyráběly je Škodovy závody v Plzni, tedy tehdejší název zněl Závody Vladimíra Iljiče Lenina. A byly to lokomotivy určené pro nákladní dopravu."

Jdeme na prohlídku tohoto unikátu

„Pojďte se podívat do budky. To je vlastně základ onoho prostoru, který posádka obývala při provozu lokomotivy. Nebo se můžeme podívat do kuchyně. Tam vás přivítá náš kolega Jiří Vašek, dobrovolník, který nám pomáhá s provozem muzea."

Čtěte také

A tady je vidět, že jaroměřské nadšence čeká ještě hodně práce.

„Mašinku jsme pořídili jako exponát do muzea. Nepředpokládáme, že by byl v současné době provozovaný. Měla by proběhnout rekonstrukce lokomotivy tak, aby vypadala jako krásný exponát."

A Jiří Vašek popisuje co vše lokomotivu teď čeká.
„Především ji odstrojujeme od věcí, které jsme potřebovali pro její přepravu. Ty nejsou součástí samotné lokomotivy. V podstatě to byla hadice průběžné brzdy."

Do Jaroměře na Náchodsku dorazila historická lokomotiva nazývaná "Štokr"

Bohuslav Škoda ještě doplňuje.
„Mašina se přepravovala v noci a to, co ji přitom hlídali, tak tady měli lampu a svítilo se tu."

Čtěte také

Termín kuchyň na lokomotivě znamená, že tam se házelo uhlí, aby se stroj pořádně roztopil.
„Má to kamna, je tu topeniště, kde se spalovalo uhlí a vyráběla se pára. To je srdce samotného kotle. Tato řada mašinek se jmenovala Štokr podle této trubky, která vede podlahou. Je to mechanický přikladač paliva," říká Bohuslav Škoda.

A dodává.
„Topič tedy nemusel přikládat lopatou. Je to jeden z posledních typů lokomotiv, který se pro Československé státní dráhy vyráběly. Je to jedno z nejmodernějších provedení, jaké naši inženýři uměli. Vyrobila se podle posledních a tenkrát nejmodernějších poznatků."

Železniční muzeum Výtopny Jaroměř, informace, nostalgické jízdy a novinky

Parní lokomotivu Štokr z poloviny padesátých let minulého století si tak už mohou prohlížet návštěvníci muzea Výtopna v Jaroměři.

autoři: Jana Házová , baj
Spustit audio

Související