Mír je důležitější než pravda

7. leden 2007

Vrchní britský rabín sir Jonathan Sacks se řadí mezi nejvýraznější židovské náboženské myslitele současnosti. Český čtenář se o tom může přesvědčit při četbě Sacksových komentářů k Tóře, které pod názvem "O svobodě a náboženství" vydalo v překladu Jana Diveckého nakladatelství p3k. Z této knihy jsme vybrali i následující úvahu rabína Sackse, jež se váže k části Tóry předčítané při šabatové bohoslužbě 6. ledna 2007.

V závěru první knihy Mojžíšovy se završuje příběh Josefa a jeho bratrů. Praotec Jákob zemřel a bratři se báli, že se jim nyní bude chtít Josef pomstít za to, že ho kdysi prodali do otroctví. Proto vymysleli lest:

Oznámili Josefovi: "Tvůj otec vzkázal, ještě než zemřel. Toto řekněte Josefovi: 'Prosím tě, odpusť svým bratům hříchy a špatnosti, kterými se proti tobě prohřešili.' Odpusť nyní, prosíme, hříchy služebníků Boha tvého otce." Když se to Josef doslechl, rozplakal se.

Neexistuje žádný důkaz, že Jákob skutečně takový vzkaz zanechal. Rabíni se proto domnívají, že bratři Josefovi lhali a vyvodili z toho, že lhát je dovoleno, je-li to v zájmu míru.

Pravda a pravdomluvnost patří mezi nejvyšší hodnoty judaismu. Tóru nazýváme "Zákonem pravdy". Rabíni nazvali pravdu Boží pečetí. Přesto není pravda nejvyšší hodnotou. Je jí mír. Proč?

Proroci starověkého Izraele byli první lidé v historii, kteří vnímali mír jako ideál. Proto Ješajahova a Michova slova dodnes neztrácejí sílu:

Bude soudit národy, odsoudí mnohé z nich. A překovají své meče v pluhy, kopí v motyky. Národ nepovstane proti národu a nebudou se učit válčit.

Tato vize mírumilovného světa předběhla svou dobu ne o staletí, ale o tisíciletí.

Druhým důvodem, proč v judaismu stojí mír nad pravdou, je fakt, že judaismus na rozdíl od starověkých filozofů neglorifikuje pravdu. V logice je výrok buď pravdivý, nebo lživý. Neexistuje třetí možnost. V judaismu oproti tomu má pravda více tváří a není snadno uchopitelná. O disputacích Hilelovy a Šamajovy školy říká Talmud: "To i to jsou slova živého Boha." Některé autority věří, že ačkoliv se dnes praktický zákon řídí názorem Hilelovy školy, v mesiášské době se budeme řídit názory školy Šamajovy. Absolutní pravda nám uniká, přesahuje nás.

Existuje pravda, která je subjektivní. Podle Hilelovy školy by měl každý na svatbě říkat: "Ta nevěsta je ale krásná a okouzlující."
"Ale co když není?" ptá se Šamaj, "máme snad na svatbě lhát?"
"Ne, v manželových očích je krásná," odpovídá Hilel.

Pravda je důležitá, ale mír je důležitější. V historii spáchali mnoho hrozivých zločinů ti, kdo věřili, že jen oni mají pravdu, zatímco jejich oponenti se mýlí. Usmířit bratry stojí Tóře za to, aby neřekla plnou pravdu. Ne neúctě, ano taktu, citlivosti a rozvážnosti. To je skutečně moudrý a lidský přístup.

autor: Jonathan Sacks
Spustit audio