Město Lázně Bělohrad i samotné lázně chtějí dál bojovat proti rostoucí tranzitní kamionové dopravě

31. červenec 2020 08:37

Těžká tranzitní doprava v Lázních Bělohrad trápí nejen samotného provozovatele lázní a jeho klienty, ale i obyvatele města. Po novoročním zpoplatnění silnic I. třídy začaly přes centrum a přes samotné lázeňské území podle radnice jezdit navíc další stovky kamiónů denně. 

Takhle to vypadá uprostřed vnitřního lázeňského území mezi dvěma budovami lázní. Vede tam silnice II. třídy, která se podle předsedy představenstva lázní Jaromíra Ferbra stává pro některé klienty doslova noční můrou.

Čtěte také

A lázním proti vzniká i ekonomická škoda.
„Když si má nějaká babička, která jde na rehabilitaci, vybrat, jestli půjde sem nebo jinam, tak půjde jinam, protože prostě přes tu ulici tady nepřejde. S hůlkou to možná přejdete, zdravý člověk to přeběhne rychle, ovšem s berlemi už to nepřejdete."

Lázně sice za vlastní prostředky za dvanáct miliónů korun vybudovaly nadchod, ale ten také nevyřeší všechno. Legislativa přitom stojí na straně lázní, je přesvědčen Jaromír Ferbr.
„Tady jsou jasně zákonem dané podmínky, jak má vypadat prostředí lázní. A my tady přímo centrem lázní vedeme dvanáctitunové kamiony, přestože máme možnost je vést jinudy."

Přecházení silnice I/35 často pro obyvatele Vysokého Mýta není jednoduché

A starosta Pavel Šubr ze Starostů a nezávislých s Jaromírem Ferbrem souhlasí.
„Ministerstvo zdravotnictví se ptá, co s tím budeme dělat, protože v jiných lázeňských městech se snaží dopravu řešit. To, že jsme lázeňské město by mělo být hlavním důvodem, aby tudy ta silnice nevedla. Teď se dokonce pracuje na tom, že budou nové lázeňské statuty, kde bude natvrdo stanoveno, že by doprava v lázních neměla být. Takže nevím, jak by se to potom řešilo."

Radnice proto požádala odbor dopravy v Jičíně o osazení úseku zákazovými značkami. Neuspěla. Zákaz totiž nedoporučila krajská dopravní policie.

Její šéf Petr Dušek vysvětlil, že policisté mohou situaci posuzovat pouze s ohledem na bezpečnost a plynulost provozu, což je jediný možný úhel pohledu.

Čtěte také

Vyhlášku o podobě lázeňského území podle Petra Duška policisté dokonce nesmí brát v potaz. Stanovisko policie navíc není pro silniční správní úřad závazné, a tak se v Lázních Bělohrad nevzdali a proti rozhodnutí jičínského odboru dopravy se odvolali ke krajskému úřadu. Ten v tomto týdnu odvolání dostal a rozhodnout by měl do 30 dnů.

Zatím tedy budou kamióny jezdit přes centrum lázní dál, a to i přes petici, kterou začali proti narůstající dopravě sepisovat obyvatelé města. Řešením by mohl být obchvat města, o kterém se mluví už přes 25 let.

„To já vím také. Je to věc kraje, aby se ve spolupráci s policií ta výstavbu obchvatu připravila. Protože silnice druhé třídy, která městem prochází, je krajská. Takže my můžeme pomoci s výkupem pozemků, což jsme už udělali, ale ta akce byla zastavena ze strany kraje," uzavírá starosta Pavel Šubr.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související