Mentální kouč Jiří Kastner: Otevřenost a upřímnost se dnes cení i na nejvyšší úrovni komunikace

23. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Barevné emoce. Jejich paleta je všude na světe stejná. Liší se jen síla a sytost barev, říká Jiří Kastner (ilustrační foto)

Efektivní komunikace je důležitou součástí mezilidských vztahů. Proč má někdo ke komunikaci vlohy a druhý ne, je možné se v komunikaci trénovat a připravit se také na nenadálé a nečekané situace? Má komunikace něco společného s manipulací?

O tom všem si v naší radioporadně povíme s mentálním koučem Jiřím Kastnerem.

Co to je efektivní komunikace?

„Zjednodušeně řečeno, aby si lidé rozuměli. Abychom dosáhli toho, proč komunikaci vůbec zahajujeme. Můžeme samozřejmě komunikovat i bez cíle."

Čtěte také

„Spousta rozhovorů u piva nebo u vína nemá úplně konkrétní cíl. Smyslem může být pobavit se a prožít si onu společenskou událost, ale ve firemním světě se soustředíme na efektivní komunikaci."

„Komunikace je pro nás prostředek, jak se společně dostat na místa nebo do situací, které v tu chvíli neprožíváme. Můžeme si komunikací způsobit emoční zážitky, které tu chvíli nejsou fyzicky nebo fakticky reálné. Ale právě díky komunikaci si na ně dokážeme vzpomenout a dokážeme plánovat. V tom je komunikace úžasná."

Můžeme komunikovat bez emocí?

„Je to účelem v některých fázích. Pracuji s lidmi, kteří potřebují velmi efektivně komunikovat a do jisté míry nevyvolávat emoce. Protože ty někdy dokáží zastínit samotné sdělení. Tedy jsou profese, kdy je dobré komunikovat s co nejméně emocemi. A opak zase někdy jsou emoce cílem komunikace. Vyvolávají asertivní jednávání, které je například v obchodě důležité."

Čtěte také

„Ale zase je důležité si nadefinovat sám pro sebe, jestli má být obchodní jednání tvrdé. V tom někdy komunikaci přeceňujeme, protože přeci jen slova jsou pouze slova. A s čím nebo s kým obchodujeme, hraje také velkou roli."

Usmíváte se. Tedy úsměv může při komunikaci ovlivnit nastavení lidí? Máte s tím určitě zkušenosti.

„Myslím si, že přirozená komunikace má být například v obchodě. A věřím, že je to čím dál větší standard. Pamatuji si, když jsem žákům na psychologii managementu přednášel zhruba 10 nebo 15 let zpátky, že do tvrdé firemní obchodní komunikace emoce nepatří. To se dnes už nejen nepřednáší, ale ani v praxi nerealizuje. Otevřenost a upřímnost se dnes cení i na nejvyšší úrovni komunikace."

Jiří Kastner ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Mgr. Jiří Kastner, MBA

mentální trenér, mentor, kouč sportovců, manažerů a obchodních týmů. Kniha Barevné emoce vás strhne záplavou barev, vtipnými příběhy i možností vybarvit si nedokončené ilustrace. Jiří Kastner se věnuje emocím přes 20 let a Jan Šádek patří k nejbarevnějším ilustrátorům.

„Dříve se víc věřilo, že protokolární řízení u obchodního jednání nebo řízení firmy udržuje více dekorum. Dodržovala se různá pravidla, která prostě čas a styl života prolomil. Upřímnost, lidskost a otevřenost je i v bankách nebo jakýchkoliv jiných sektorech daleko častější než protokolární vyjadřování."

Čtěte také

Přirozený projev je určitě dobrý, proč ho ale někdo je schopný docílit a jiný nikoliv? Je to o talentu nebo za tím stojí třeba výchova v dětství?

„Přesně tak. Jak má někdo hudební sluch, tak má někdo dar a talent ke komunikaci. Tam je důležité říct, že v komunikaci jsou talenty dvojího typu, protože potřebujete talent na to sdělovat a zároveň talent pochopit. Jsou lidé, kteří mají třeba jen jeden z těchto talentů nebo ani ten. Ale ideální samozřejmě je, pokud máte dar lidi pochopit a současně umíte i sdělovat. Ale jako každý jiný talent i tohle lze tréninkem dál rozvíjet."

Čtěte také

„Své klienty často učím, aby pomocí méně slov více dosáhli. Slova podpoříme energií, podpoříme tím, že máme komunikaci připravenou. Lidé často komunikaci a slov nadužívají. A ono je přeci lepší v osobním, ale i v pracovním světě, použít méně slov, která ale lépe lidem řeknou, o co nám jde."

Komunikace je diplomacie a pak také manipulace, se kterou se v životě také setkáváme velmi často?

„Ano, komunikace a manipulace má někdy velmi tenkou hranici. Tady je důležité naše nastavení. Pokud do komunikace vstupujeme už s tím, že si nejdeme povídat, nechceme slyšet jiný názor, jdeme do rozhovoru bojovně, chceme získat prostor toho druhého, tak je komunikace prostě zneužívaná a druhého chceme zmanipulovat. Dneska je velkým tématem manipulace s informacemi. Někdy mám pocit, že se nepoužívá slovo lhát, říká se tomu manipulovat."

Celý rozhovor s Jiřím Kastnerem o efektivní komunikaci si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související