Máte starou pojišťovací smlouvu? Je dobré ji zkontrolovat a aktualizovat. Můžete dokonce i ušetřit

26. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Právník

Česko čas od času potrápí různé živelní katastrofy. Přívalové deště, kroupy, povodně, vichřice nebo dokonce i tornádo. Proto je dobré být pro takové případy pojištěn. Jak rychle je nutné škody nahlásit? Jestli můžeme škody odstranit a uklidit ještě před příchodem likvidátora a jak se vůbec pojistit, abychom z pojištění něco ve skutečnosti měli.

Tomáš Smolík ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Tomáše Smolíka, ředitele Úseku likvidace škod Pojišťovny právní ochrany DAS, jsme se zeptali v naší radioporadně na nejčastější mýty ohledně pojištění a také jak se správně pojistit proti přírodním živlům.

Čtěte také

S pojištěním má zkušenost většina lidí, protože u automobilů i bytů a domů na hypotéku je pojištění povinné. Setkáváte se s názorem, že lidé platí pojištění, protože musí, ale pojišťovnám nevěří?

S tímto názorem se úplně nesetkávám. Navíc, jak jste správně podotkla, některá pojištění jsou skutečně povinná. U těch ostatních, zvláště po nedávných živelních událostech, typicky povodně nebo vichřice, lidé zjišťují, že je určitě lepší mít nějaké pojištění majetku než nemít nic.

Živelní pohroma může překvapit každého. Proti jakým živlům se můžeme pojistit?

Je jich celá řada, respektive pojišťovny nabízí smlouvy na různá rizika při různých typech pojištění. Ale abych uvedl nějaké příklady, tak kromě zmíněné vichřice, je to požár, kouř či přímý úder blesku. Mohou to být záplavy, pády stromů, tíha sněhu a tak dále.

V rámci sjednávání pojištění by mělo vždy dojít k tzv. analýze požadavku a potřeb toho každého zákazníka.
Tomáš Smolík, ředitel Úseku likvidace škod Pojišťovny právní ochrany DAS

Jak si vybrat správnou pojišťovnu?

To je samozřejmě složitá otázka. Každý musí zvážit, jaká rizika u něj přichází v úvahu. Typicky, pokud někdo bydlí na kopci, tak mu asi nehrozí záplava. Byť je pravda, že tornádo v České republice překvapilo asi každého, jinými slovy, ne vše se dá předvídat. Ale zkrátka z obecných znalostí, které každý z nás má, musí zvážit svá rizika a nějakým způsobem je pokrýt. Vybrat si pojištění na ta rizika, která u vás nejpravděpodobněji budou hrozit.

Čtěte také

Poznám jako laik neférové jednání pojišťovny nebo nepoznám?

Pokud jednáte s nějakým zástupcem pojišťovny, tak to rozhodně není úplně jednoduché. Ale nechtěl bych, aby to vyznělo, že neférová jednání jsou nějakým způsobem běžná. Co bych asi zdůraznil, že v rámci sjednávání pojištění by mělo vždy dojít k tzv. analýze požadavku a potřeb toho každého zákazníka. Pojišťovák by s ním měl probrat jaká rizika pro něj přichází v úvahu, ať už jde o živly nebo obecné pojištění majetku, případně vozidel a dalších rizik. Až podle této analýzy by měl klientovi navrhnout nějaký pojistný produkt. Jinými slovy, nepostupovat obráceně. Že za vámi někdo přijde, že má pro vás úžasné pojištění rodinného domu se skvělou slevou, hned si to sjednejte. To je samozřejmě divné a podezřelé právě v tom ohledu, že nebyla zmapována rizika, co byste konkrétně potřeboval pokrýt. Takto vám může být nabízeno něco, co vlastně vůbec nepotřebujete.

Je dobré následně potom také své starší pojistky aktualizovat? Napadá mě, že při současném zdražování, by se mohlo stát, že nám stará pojistka ve finále nepokryje škody?

Je určitě dobré ve všech segmentech majetkového pojištění na tohle myslet. Tady se situace může vyvíjet oběma směry. To znamená, že některé věci mohou hodnotu časem ztrácet a pak je máte pojištěny na zbytečně vysokou částku, která by vám potom v případě nějaké jejich ztráty nebyla hrazena. A naopak, když si třeba zrekonstruujete byt nebo přestavíte dům, tak ho zhodnotíte. Potom je určitě lepší smlouvy upravit.

Čtěte také

Hodně lidí počítá každou korunu. Jak to tedy udělat, když chce mít člověk jistotu, že pokud se něco přihodí, neskončí bez střechy nad hlavou?

To je otázka, jak se ideálně pojistit. Jde tedy o situaci při sjednávání pojištění. Spousta lidí má pojištění sjednáno už dlouhá léta, ani pomalu neví, co mají pojištěno. Tedy právě v této situaci bylo ideální si smlouvy s pojišťovacím odborníkem projít. Jednak, jestli nemají něco pojištěno zbytečně a naopak, jestli něco ve smlouvě nechybí. Protože pokud byla smlouva sjednána před 10 lety, mohla být úplně jiná situace, jiná rizika přicházela v úvahu. Takže zvláště u letitých smluv bych určitě doporučoval se na ně podívat, ideálně s pojišťovacím odborníkem a aktualizovat je. Ve finále, když se budeme zajímat, můžeme tak i ušetřit.

Jak se máme chovat, pokud si událost nestihneme natočit nebo vyfotografovat?

Samozřejmě ideální je to maximálně zdokumentovat a nahlásit na pojišťovnu. A pak vždy záleží na konkrétní situaci. Zase si vezmeme jako extrém tornádo, tam člověk logicky nemá moc čas na takové věci, ale při běžném vytopení třeba od souseda se rozhodně vyplatí maximálně vše zdokumentovat.

Tomáš Smolík a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Musíme čekat na příjezd likvidátora nebo můžeme okamžitě začít s úklidem, aby případně nedošlo k dalším škodám?

Ideální je kontaktovat pojišťovnu co nejdříve, protože většina pojišťoven má linky pro hlášení pojistných událostí 24 hodin denně 7 dnů v týdnu. Ale zároveň platí to, co jste naznačila, pakliže by tam hrozila nějaká další škoda, tak určitě jednejte okamžitě.

Celou radioporadnu s Tomášem Smolíkem ohledně nejčastějších mýtů týkajících se pojištění si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související