Lidé v Královéhradeckém kraji stále častěji hledají rady a informace, co si počít s cenami energií

12. listopad 2022 07:42

O radu, jak se postavit k rostoucím cenám energií a kde případně najít pomoc a zastání, žádají v Královéhradeckém kraji měsíčně desítky lidí. V kraji přitom mohou využít hned několik informačních linek nebo poradenských společností. Obrací se také na neziskové organizace, ale i na krajskou telefonickou infolinku, která má za sebou zatím dva týdny provozu. 

Čtěte také

„Dobrý den, dovolali jste se na energetickou infolinku Královéhradeckého kraje. Jak vám můžeme pomoci?“ Dovolat se na krajskou infolinku na číslo 607 045 689 není problém, linka není přetížená a funguje.

„Volající se nejvíce zajímají o možnosti čerpání podpory státu, popřípadě o informace kolem změn jejich dodavatele energií, popisuje mluvčí hejtmanství Dan Lechmann.

Kraj plánuje nechat linku v provozu přinejmenším do konce kalendářního roku, pravděpodobné je ale prodloužení jejího fungování. Volající mají například zájem zjistit, na jakou podporu mají nárok a kde a jak o ni mohou požádat. Podobným dotazům čelí i neziskové organizace a obecně prospěšné společnosti, třeba Občanské poradenské středisko v Hradci Králové.

Čtěte také

Dotazy, související s energiemi, tady řeší už delší dobu, říká ředitel Jan Hloušek. „Lidé to řeší už v podstatě od letošního jara. Ale nejčastějším dotazem jsou nyní v rámci vyúčtování nepřiměřené zálohy. Respektive lidem se zdá, že jsou ty zálohové platby nepřiměřené. Takže potom se na to spolu s těmi lidmi podíváme a zkoušíme i kalkulačky, jestli je to přiměřené či nikoliv.

Na infolinku i na poradny se obrací lidé všech věkových a příjmových kategorií, jedna ale podle Jana Hlouška přeci jen převládá. „Jsou to lidé spíše starší. Řešíme hodně seniory, zrovna včera jsem tu měl pána, který bydlí v Hradci Králové v rodinném domku. Dosud s manželkou platili za elektřinu spolu s plynem 12 tisíc za měsíc a přišla jim záloha na 40 tisíc měsíčně.

Čtěte také

Poradny jsou zatím poměrně úspěšné, přechodem k jinému dodavateli se podařilo vyřešit i tenhle konkrétní příklad. Skoro stoprocentní jsou i operátoři na krajské infolince, kteří - když neví odpověď hned - informace zjistí a volají zpátky.

Hejtmanství navíc podle Dana Lechmanna připravuje souhrn nejčastějších dotazů. „Tyto časté dotazy chceme zveřejnit na webových stránkách Královéhradeckého kraje. Usnadní to situaci všem volajícím, že se nebudou muset na něco dotazovat přímo na lince, ale přečtou si doporučení. Ale to jim samozřejmě nebrání v tom, aby také zavolali a případně svůj dotaz ještě upřesnili.

Při zjišťování informací je potřeba dávat pozor také na to, jestli je služba zdarma - takových je v Královéhradeckém kraji celá řada. Například advokátní kanceláře si ale mohou nechat za právní radu zaplatit třeba i tisíce korun.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související