Krteček se díky své popularitě dostal až do vesmíru. Sté výročí narození výtvarníka Zdeňka Milera

21. únor 2021 10:34
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zdeněk Miler na vernisáži

Sta let by se dnes dožil malíř, grafik a ilustrátor Zdeněk Miler. Kladenský rodák, kreslíř Baťova filmového studia ve Zlíně a také Trnkova studia Bratři v triku, pro které vymyslel a nakreslil i známé logo - tři kudrnaté kluky v jednom námořnickém tričku. 

Tento skromný umělec nesmírně obdivoval Krkonoše, zejména půvab Jilemnicka a krkonošští muzejníci mu také před časem uspořádali dvě výstavy, které dosáhly rekordní návštěvnosti.

Čtěte také

Mezi kouzelnými postavičkami mistrových filmů a knížek samozřejmě nechyběl ani u nás a ve světě dodnes nejoblíbenější Krtek. A také o něm si právě na jilemnické výstavě se Zdeňkem Milerem před lety povídala Eliška Pilařová.

Nedávno jsem slyšela hovořit o úžasné renesanci vašich postaviček a filmů. A říkám si, proč v současném světě počítačových her a triků se vrací postavička, která vlastně nemluví. Jak to vidíte vy?

„Bylo takové období, kdy na mne přišli u nás na Barrandově, abych dělal kreslený film počítačovou technikou. A protože já spolupracuji s Kolínem nad Rýnem, tak jsem jim to navrhl. Ale oni na to, že v žádném případě. Chtěli, abych to dělal nadále ručně. A měli pravdu."

Čtěte také

„Protože na Tchaj-wanu nebo v Japonsku to dělají přes počítače a ono je to takové strašně strojové, chudé, nemá to žádnou šťávu ani život. Takže já jsem byl rád. Ale je fakt, že počítačový systém je možné použít v určité etapě. Je potřeba, aby kreslený film dělal animátor s režisérem a tam musí být život."

„Potom, když už jsou kresby hotové, tak stroj tu kresbu vezme a nabarví. Tam to neutrpí. To jsou takové zázraky v animovaném filmu a já se těm zázrakům klaním. Ale ta lidská práce tam musí být vidět. Protože jinak je to suché a studené a nikoho to nebude zajímat."

Proč to byl právě Krtek?

„Já jsem vymyslel takový námět o plátěné košilce, kde se měl ukázat celý postup, jak se vyrábí plátno. Mělo to být pro děti, ale v tom námětu, co jsem dostal, byly samé stroje a dospělí lidé. Tak jsem říkal, tam musí být nějaká figurka, které určité etapy zpracování toho lnu bude spojovat."

Zdeňku Milerovi se postavičkou krtečka podařilo rozzářit už tisíce dětských očí po celém světě

„A teď nastal problém, jaké zvířátko by to mělo být. A protože krtka ani slavný Walt Disney nedělal, tak já jsem byl rád, že je to něco nového," vzpomínal výtvarník Zdeněk Miler.

autoři: Eliška Pilařová , baj
Spustit audio

Související