Kouzlo výšivky Miluše Chovancové vás doslova očaruje v Krkonošském muzeu v Jilemnici

Kouzlo výšivky Miluše Chovancové - Krkonošské muzeum Jilemnice
Kouzlo výšivky Miluše Chovancové - Krkonošské muzeum Jilemnice

Velkoformátové abstrakce vytvořené z textilu, přízí a korálků, hýřící dokonale sladěnými barvami a tvary, k nimž autorka většinou hledala inspiraci v přírodě. To je výstava Kouzlo výšivky textilní výtvarnice Miluše Chovancové. 

Výstavu moderních vyšívaných obrazů textilní výtvarnice a akademické malířky Miluše Chovancové byste v Krkonošském muzeu v Jilemnici asi nečekali. Ale není tam náhodou, jak Romaně Pacákové při prohlídce výstavy řekla pracovnice muzea Jana Krausová.

Výšivka je umění úzce spjaté s malířstvím

Již před naším letopočtem zdobily staré civilizace všech kontinentů své oděvy, především však různá obřadní a církevní roucha. Jednotlivá období i země měly svá vlastní výtvarná pojetí.

Kouzlo výšivky Miluše Chovancové - Krkonošské muzeum Jilemnice

Za kolébku výšivky už v pravěku se pokládá Čína, díky přírodnímu hedvábí z bource morušového, které se používalo jako vyšívací příze i jako jemný podkladový materiál.

Dalšími výšivkářskými „velmocemi“ ještě před naším letopočtem byly Indie, Egypt, Babylón, Řecko a Řím.

Do Evropy se výšivka rozšířila později, díky zdokonalení tkaní plátna

Zhruba od 11. století se rozvíjela výšivka i v zemích českých, především v klášterech, později i v prostředí světském. Vyšívání se postupně stalo v pravém slova smylu symbolem ženské pracovitosti a ctnosti.

„Královskými vyšívačkami“ byly i Eliška Přemyslovna a Marie Terezie.

Největšího rozkvětu dosáhla evropská výšivka za renesance, kdy se stala rovnocennou klasické nástěnné tapisérii. Kromě církevních rouch se vyšívaly i obrazy, prapory, zástavy, bytové doplňky a bytový textil.

Díky zkušenostem venkovských žen – vyšívaček z panských dílen a městských cechů – se u nás v 17. století rozšířila výšivka i do lidového prostředí. V každém kraji se vytvářely vlastní specifické výšivky díky zručnosti a fantazii místních vyšívaček.

Kouzlo výšivky Miluše Chovancové - Krkonošské muzeum Jilemnice

Dnes ruční výšivka díky své jedinečnosti a neopakovatelnosti​ slaví návrat. V životě plném stresu představuje ruční vyšívání krásné tvůrčí i relaxační naplnění volného času.

Akademická malířka Miluše Chovancová se narodila 1940 v Jilemnici, je absolventkou Vysoké školy Uměleckoprůmyslové v Praze, ateliéru Užitá malba u Prof. Aloise Fišárka.

Miluše Chovancová:
„Fascinuje mne rozkvetlá zahrada, když zapadá slunce a barvy žhnou svojí sytostí, inspiruje mne život jahodové paseky zalité sluncem, vůně louky, zvuky, chvění hmyzu, vanutí větru a vod, to vše ve mně probouzí vnitřní jásot. Práce na obraze pak znamená desítky hodin trpělivé, pečlivé práce s jehlou, kdy v duchu znovu prožívám radost z harmonie přírody a ztvárňuji ji kladením přízí, nití, uzlíků, barevných stužek, korálků, aplikací tvarovaných tkanin…".

Dětství prožila v rodině podkrkonošských tkalců. Rukama jí procházely lákavé barevné příze, ze kterých školačka vytvářela první pokusy technikou výšivky. Tento každodenní kontakt s textilními materiály u ní přirozeně vzbudil trvalý zájem o textilní techniky, na které se zaměřila i při studiu na vysoké škole a v období postudijním v letech sedmdesátých. Byly to klasické tapiserie, tisky, batiky, a především textilní aplikace, určené pro veřejné i soukromé interiéry.

Kouzlo výšivky Miluše Chovancové - Krkonošské muzeum Jilemnice

K soustavné volné tvorbě se vrátila po roce 2005 a od této doby se zabývá výhradně technikou ruční výšivky a kombinované textilní techniky na plátně, kanavě, či na dalších technických tkaninách.

Do výšivky, od starověku používané techniky barevné a reliéfní výzdoby tkanin textilními vlákny, přinesla nové formální a tvůrčí prvky, jejichž výsledkem jsou obrazy „malované jehlou“.

Kouzlo výšivky Miluše Chovancové - Krkonošské muzeum Jilemnice

Inspirací pro práci Miluše Chovancové je příroda a její obrazy jsou odrazem jejího empatického vztahu k ní.

Výstava Kouzlo výšivky textilní výtvarnice Miluše Chovancové bude v Erbovním sále v Krkonošském muzeu v Jilemnici k vidění do 29. září 2019.

Spustit audio

Související