Klienti Domovů pro seniory musí kvůli opatřením proti šíření koronaviru oželet návštěvy blízkých

11. březen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Péče o nemocného seniora

Školákům začaly dnes ráno další neplánované a časově zatím neomezené prázdniny, hokejové play-off se v Hradci Králové hrálo večer bez diváků. A v souvislosti s opatřeními proti šíření koronaviru dál platí zákaz návštěv na lůžkových odděleních jednotlivých nemocnic nebo v Domovech pro seniory. 

Čtěte také

Přesto klienti bez kontaktu s blízkými nezůstanou - vedle telefonních hovorů mohou například dostávat balíčky. V Domově U Biřičky v Hradci Králové využilo této možnosti zatím jen pár lidí, zájem bude ale podle pracovníků Domova nejspíš s přibývajícím časem narůstat.

Pokud potřebují rodinní příslušníci cokoli klientům doručit, k recepci domova dojít mohou. Dál ne, říká Dana Weinzettlová, která právě na recepci bedlivě dohlíží na to, aby dovnitř neproklouzla ani nepovolaná myš.
„Když to lidé přinesou, tak je my zastavíme a vezmeme si to od nich. Oni nám řeknou na které patro to patří. Uložíme to tady, zavoláme na příslušné patro a oni si pro balíček přijdou. Aby to klienti dostali co nejdříve."

Jak snížit riziko nakažení koronavirem

Právě kvůli doručování balíčků pro klienty zdvojnásobilo vedení Domova standardní počet pracovníků na recepci.

Zdálo se, že tahle metoda nemá chybu, jenže přerušení výuky ve školách všechno změnilo, říká ředitelka Domova U Biřičky Daniela Lusková.
„Máme většinu personálu v přímé péči ženy. A ony mají malé děti. Takže nám oznamují čerpání ošetřování člena rodiny, což nám může značně zkomplikovat provoz. Protože už v tuto chvíli máme poměrně vysokou nemocnost mezi personálem."

A tak vedení Domova řeší další možnou hrozbu - nedostatek personálu

Ve hře je zřízení dočasné dětské skupiny, dočasné angažování učitelky, která by se o děti ošetřovatelek přímo v budově Domova starala, o tom ale zatím jasno není. O čem jasno je, že klienti zkrátka musí návštěvy oželet.

Senioři (ilustrační foto)

Paní Marie si přesto našla cestu a se synem se viděla.
„Já mám syna tady blízko. Takže jsem za ním došla s vozíčkem. A on mne zpátky doprovodil."

Podobné kroky vedení Domova přímo nezakazuje, klienti nejsou v karanténě, ale ani je nedoporučuje.

Čtěte také

A právě to si vzala k srdci další klientka Lenka. Ta je smířená s tím, že nikoho ze svých blízkých v nejbližších dnech neuvidí.
„Ven se prostě také nesmí. Teď musíme být poslušní."

Příjemné to ale není, dodává Blanka.
„No je to nepříjemné. Protože jsme byli zvyklí na návštěvy. Za mnou chodili i pětkrát týdně. A teď nemám nic."

Aspoň že jsou kolem kamarádi a kamarádky a je si s kým popovídat, říkají shodně všechny tři klientky Domova U Biřičky. Aktuální situace kolem koronaviru je sice jedním z témat hovorů, ale ne tím hlavním.

Stáří, senior, nemocnice, hospic, péče - ilustrační foto

Personál je přesto připraven na případné dotazy odpovídat, ujišťuje ředitelka Daniela Lusková.
„Snažíme se to samozřejmě klientům vysvětlovat, ale ty informace jsou obecně známé z médií. Takže to zase není zapotřebí s nimi nějak podrobně řešit. A v minulosti, když jsme měli obdobné situace při chřipkových epidemiích, tak to bylo mnohem horší než nyní."

Čtěte také

Situace zatím není nijak dramatická a v Domově U Biřičky je klid. Přesto je vedení připraveno na aktuální vývoj situace rychle reagovat. 

Krajští hygienici doporučují lidem, kteří se vrátí z rizikových oblastí zasažených koronavirem a jsou bez zdravotních obtíží, aby je kontaktovali. Jak? To je uvedeno na webu www.khshk.cz

V případě zdravotních obtíží by měli lidé volat přímo infekční kliniku fakultní nemocnice - čísla a další postupy jsou na webu www.fnhk.cz

Všechny důležité informace o koronaviru jsou zveřejněné také na webových stránkách krajského úřadu Královéhradeckého kraje.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související