Když se teď znovu ozval křik a smích dětí, tak si v Divadle Drak uvědomili, jak moc jim to chybělo

9. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z představení divadla Drak

Divadla už zase mohou hrát a diváci chodit do hlediště. To platí i o hradeckém Divadle Drak, které už první diváky přivítalo, dokonce vyjelo zahrát i do Trutnova na festival Cirk-UFF. Všechno nám poví ředitel Divadla Drak Tomáš Jarkovský, který z toho má určitě velkou radost.

Tomáš Jarkovský ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Užíváte si opět hraní pro lidi?
Jsme za ro moc rádi, ta přestávka byla hrozně dlouhá. Jestli to dobře počítám, tak jsme nehráli sedm měsíců. Předtím loni na jaře ještě tři měsíce, mezitím byly letní prázdniny, kdy je přeci jen náš divadelní provoz omezenější vzhledem tomu, že děti nechodí do škol a do školek. Takže jsme rádi, že jsme mohli poprvé 31. května zase přivítat první diváky.

Drak, to je akronym. Význam těch písmen se proměňuje, ale v zásadě to znamená - divadlo rozmanitostí, atrakcí a komedie.
Tomáš Jarkovský, ředitel Divadla Drak v Hradci Králové

Jak to bylo vypadalo během těch sedmi měsíců, co jsme nemohli do divadla? Vy jste se normálně scházeli, pracovali a zkoušeli?
Zkoušeli jsme a připravili nové inscenace, tvořili online program. Ale právě ty nové inscenace jsou zásadní. Teď v sobotu měla premiéru maňásková groteska Kašparův zvěřinec. Ta je určená úplně nejmenším dětem. A hned potom jsme vstoupili do jiných generálek, protože už tuto sobotu budeme mít ve studiu premiéru naší autorské inscenace R.U.R. 2.0, na motivy Čapkova R.U.R.

Čtěte také

Pořád má co říct, protože ta téma jsou stále aktuální. Možná to je až s podivem, když se člověk dívá do dnešní doby, jak je ta hra živá.
Dokonce si myslím, že zrovna tahle hra si na svojí aktuálnost počkala. Její sepětí se současnosti spíše roste a myslím, že je hlavně s blízkou budoucností. Protože se hodně zabývá i otázkou toho, do jaké míry člověka definuje jeho práce a její automatizace a robotizace. S vývojem umělé inteligence hrozí, že učiní spoustu lidské práce nadbytečnou. Sociologové a ekonomové se zabývají tím, co to může se společností a vůbec s životem lidí udělat. A tohle jsou všechno témata, které se Karel Čapek ve své hře zabýval. Tedy se obracíme na nejmladší generaci, na lidi, kteří v blízké budoucnosti budou dospívat, studovat a potom pracovat. Pro ně je to ideální téma, kterým se společně můžeme zabývat.

Jak na vás děti reagovaly? Bylo na nich vidět, že se nemohly dočkat prvního představení?
Jako první dopolední představení pro školky a školy jsme hráli inscenaci Do hajan. Ta je vlastně také nová, měla premiéru v září a pak se skoro nehrála. Musím říct, že když se začaly děti scházet, začalo se hrát a byl slyšet křik a smích, tak jsme byli jak v Jiříkově vidění. Už jsme to odvykli a moc nám to chybělo.

Čtěte také

Proč se vlastně vaše divadlo jmenuje Drak?
To představuje spoustu příběhů, ale ten základní je akronym. Ovšem význam těch jednotlivých písmen se proměňuje, ale v zásadě si myslíme, že to znamená divadlo rozmanitostí atrakcí a komedie.

Vy ale už dnes nejste jen divadlo pro děti.
Jsme divadlo pro děti a mládež, to znamená, že všechny naše inscenace počítají s mladým divákem, ať už dítětem nebo dospívajícím, studentem. Na druhou stranu bych ty inscenace popsal tak, že jsou určené pro diváky od tří do od šesti do 99 let. Věříme, že kdo má rád kreativitu, divadelnost, metaforu, zkratku, tak se u nás pobaví nebo potěší bez ohledu na svůj věk.

Divadlo Drak v Hradci Králové odpočátku vychází nejen z tradice (východo)českého loutkářství, ale také z principu originální autorské tvorby pro děti i dospělé založené na imaginaci a neotřelé nápaditosti.

Celý rozhovor s Tomášem Jarkovským, ředitelem hradeckého Divadla Drak, mimo jiné také o připravovaném tradičním červnovém divadelním festivalu, si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související