Kávou proti hladu? Zázvorový čaj a zdravé tuky, to jsou „fígle“, které nás zbaví pocitu hladu

Kávou proti hladu? I to je jeden z fíglů, jak se zbavit pocitu hladu (ilustrační foto)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kávou proti hladu? I to je jeden z fíglů, jak se zbavit pocitu hladu (ilustrační foto)

Budeme hovořit o tom, jak redukovat hlad a zvyšovat pocit sytosti bez zbytečného příjmu kalorií. Jak si jako Češi stojíme v otázce nadváhy a obezity? Změnilo se něco za posledních 30 let? Co můžeme udělat pro to, abychom se dobře najedli, a přitom nepřibývali na váze? Existují na to nějaké fígle?

doc. Pharm Dr. Miloslav Hronek, Ph.D. v naší radioporadně na téma: Zdravé tuky.

Jaké jíst potraviny k navození vyšší sytosti, abychom se přitom se chovali racionálně k našemu tělu? Jak můžeme změnit způsoby chování, životního stylu?

Stále se ještě setkáme s názory, že tuky tělu škodí, ať už jsou jakékoli. Dobře ale víme, že to není pravda. Existují i tuky „zdravé", které potřebujeme ke správnému fungování našeho těla. Démonizace tuku v minulosti je jednou z příčin vysoké míry obezity a výskytu civilizačních chorob v současnosti. Vedle sacharidů a bílkovin je tedy tuk nedílnou součástí stravy.

Kávou proti hladu? I to je jeden z fíglů, jak se zbavit pocitu hladu (ilustrační foto)

Z hlediska celkového zdraví jsou důležité omega mastné kyseliny, kterých je více typů. My se zaměříme zejména na omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Velký problém je, že konzumujeme příliš mnoho omega-6 mastných kyselin na úkor omega-3 mastných kyselin.

Co jsou omega-3 mastné kyseliny?

Omega-3 je soubor esenciálních mastných kyselin, z nichž je pro nás nejdůležitější zejména kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA).

doc. Pharm Dr. Miloslav Hronek, Ph.D. ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Bohužel lidský organismus si omega-3 mastné kyseliny nedokáže vyrobit sám. Umí je pouze uložit do zásob, což ale není zrovna to, co bychom chtěli. Je proto důležité si pravidelně dopřávat potraviny, které omega-3 obsahují, abychom zajistili stálou, ale přiměřenou hladinu těchto kyselin v těle.

Zdroje omega-3 mastných kyselin jsou v živočišné i rostlinné složce. Největší obsah EPA a DHA mají ryby, které žijí ve studených vodách. Jde zejména o ryby jako: losos, sleď, sardinky, makrela, mořský pstruh nebo tuňák. Dalším zdrojem jsou semínka nebo ořechy. Zejména: lněná, chia či slunečnicová semínka, vlašské, pekanové, burské nebo makadamové ořechy.

Existují nějaké vychytávky a rady, které by pomohly redukovat pocit hladu?

Celou radioporadnu s doc. Pharm Dr. Miloslavem Hronkem, Ph.D. si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio

Související