Kaštany jako vynikající masážní prostředek pro chůzi naboso. Při čištění zubů si můžete „pošlapávat“

2. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kaštany jsou vynikající masážní prostředek pro chůzi naboso

Co udělat pro návrat k přirozenosti a pro své zdravé nohy? Jak trénovat prsty nebo chodidla a platí stejná metodika pro děti i dospělé? Jak využít přírodu pro zdravý růst našich dolních končetin?

Hana Adamcová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Hana Adamcová

měla již v době studia střední školy možnost získat praxi v jeslích, mateřských školách, zařízeních se speciálním přístupem. Také u různě postižených např. v Danetě nebo Anenské Studánce. Od mládí se zabývá ručními pracemi a tvořením. Moc ji baví zkoušet různé výtvarné techniky a následně je také učit na svých kurzech. Těší ji rozvíjet děti zejména předškolního věku.

Lektorka a pečovatelka Hana Adamcová hovoří v naší radioporadně o správné péči o naše zdravé nožky i návratu k přirozenosti.

„Při pohledu na chůzi některých žen si říkám au au, to to bolí. Ale nikoho nepoučuji, spíš si všímám sebe samotné. Protože každý to má nastaveno jinak. Mojí prioritou je zdravá chůze a jsem ráda, že to mohu šířit tam, kde se na to zeptají a kde je tato problematika zajímá."

Jak si představit nácvik správné chůze?

„Vozím s sebou na kurzy spoustu pomůcek. Ať už jde o kořenový koberec, ortopedické puzzle s masážními podložkami, ale mám i pomůcky, které jsou prakticky v každé domácnosti takřka zdarma. Aby si dospělí i děti mohli provádět cviky sami doma bez nějakých vysokých finančních nákladů."

Hodně ráda používám intuici a svůj pocit. To nikdy nezklame. Dělejme masážní chůzi tak, aby nám bylo příjemně a postupně si zvykejme.
Hana Adamcová, lektorka a pečovatelka

„Brzy přijde podzim a já miluji kaštany. Jejich sběr je pro mne doslova terapií, takže nosím plné kapsy kaštanů. Tedy není nic složitého sesbírat pár kaštánků, dát si je do krabice a třeba při čištění zubů, ty dvě minuty, si v nich bosou nohou pošlapávat. Nebo si můžete na výletě posbírat oblázky, které nepíchají, a využít je stejným způsobem."

Čtěte také

Nemůže si nezkušený člověk chůzí naboso ublížit, když jsou chodidla příliš citlivá?
„Do šlapací bedýnky si můžete místo kaštanů nebo kamínků dát jemnější materiál, třeba hrubší písek. Každý má onu zvykací fázi pro chůzi naboso jinou. A délku pobytu na tomto masážním povrchu si také každý z nás určí sám. Když nás bolí nohy, tak potom bolí celý člověk."

„Už od útlého věku jsme zvyklí být uzavřeni v pevných botách a chodíme po tvrdých chodnících a silnicích ve městě. Přitom právě nerovnosti plosku nohy stimulují. Samozřejmě před uklouznutím se musíme chránit, ale jinak se drsnějším povrchům nevyhýbejme. Můžete začít klidně i v sedě. Pod chodidla si dejte masážní míčky, takové ježky, a můžete po něm jezdit ploskou nohy. Tlak na míček si volíte sami."

Syndrom neklidných nohou

„Bolavé nohy a křeče, to je zkrátka syndrom neklidných nohou. Doporučuji otužování a střídání teplé a studené vody. Tím můžete způsobit takřka zázraky. Slouží a pomáhá k prokrvení žilního systému. Jistě vám to neublíží, ale může to mnoha lidem pomoci. Nečekejte ale zázrak hned po prvním dnu. Udělejte si pravidelný rituál, abyste nohy nezapomínali stimulovat."

Čtěte také

Doporučuje se také chůze po špičkách nebo naopak po patách. Pamatujeme si to z dětství, ale v dospělosti na to často zapomínáme.
„Přijde na nás spousta dalších úkolů, práce a starosti. Pro děti je tohle přirozené, ony si hrají."

„Mohu doporučit zajímavý speciální cvik, ke kterému nepotřebujete žádné speciální pomůcky. Nasbírejte si už zmíněné kaštany nebo kamínky a zkuste si jimi naplnit krabičky od vajec. Ovšem nikoliv rukama, ale nohama. Klidně si k tomu můžete sednout, můžete si kamínky obarvit a skládat do obrazců. Berte to zkrátka jako hru."

Hana Adamcová a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Ceký rozhovor s Hanou Adamcovou ohledně péče o naše nohy si můžete poslechnout v našem auduiarchivu.

Spustit audio

Související