Jeden z nejnebezpečnějších přechodů pro chodce v Jičíně se dočká do konce roku úpravy

Jeden z nejnebezpečnějších přechodů pro chodce v Jičíně se dočká úpravy
Jeden z nejnebezpečnějších přechodů pro chodce v Jičíně se dočká úpravy

Chodce v prostoru před Lepařovým gymnáziem v Jičíně nebudou chránit nedávno zvažované semafory, ale velký středový ostrůvek. Kvůli němu silničáři na křižovatce ulic Jiráskovy a Palackého zruší takzvaný odbočovací pruh. Řidiči budou mít možnost nadále odbočit vlevo směrem do historického centra města, ale nově pouze z průjezdního pruhu. Tím by se měla zvýšit bezpečnost chodců. 

„O nebezpečnosti tohoto přechodu svědčí nehody, které se tam v poslední době staly. Kdy tam dokonce dva mladiství byli sraženi autem," říká místostarosta Petr Hamáček ze sdružení Pro Jičín.

Přechody pro chodce často nahrazují místa pro přecházení. Podle policie se tím snižuje nehodovost

Přechody pro chodce často nahrazují místa pro přecházení

Na českých silnicích přibývá míst na přecházení. Doplňují a v některých případech dokonce nahrazují přechody pro chodce, tedy takzvané zebry. Ty jsou totiž podle policejních statistik mnohem nebezpečnější, než zmiňovaná místa pro přecházení. Lidé na nich totiž nespoléhají na přednost před přijíždějícími auty.

Současně upozorňuje, že na tomto přechodu u Lepařova gymnázia je potřeba zajistit větší bezpečnost chodců co nejdřív.

„Jsou tam tři jízdní pruhy. Jeden průběžný, jeden odbočovací a další průběžný," popisuje aktuální situaci policista Miroslav Vojtíšek z jičínského dopravního inspektorátu.

Odbočovací pruh vznikl v roce 2006. Ukazuje se, že je problematický. Auto čekající na odbočení do ulice Palackého zastiňuje chodce a auto, které projíždí směrem na Boleslav má tak špatný přehled.

„Řidič nevidí přes onen stojící automobil a může chodce srazit. Z tohoto důvodu na dopravní komisi dopravní inspektorát Policie České republiky vyžadoval okamžité řešení," vysvětluje Petr Hamáček.

Jeden z nejnebezpečnějších přechodů pro chodce v Jičíně se dočká úpravy

Výsledkem je zrušení odbočovacího pruhu z Jiráskovy směrem do Palackého ulice a vybudování středového ostrůvku pro chodce.

„Tím pádem se přechod pro chodce zkrátí. Celkově bude mít kolem šesti metrů. A nebude docházet k tomu, že budou chodci skováni za odbočujícími vozidly," říká Miroslav Vojtíšek.

„Dojde sice ke zpomalení dopravy, ale zvýší se bezpečnost chodců," doplňuje Petr Hamáček.

Nevidomým chybí na přechodech v ulicích měst zvukové signály. Náprava ale není jednoduchá

Zrakově postižení se setkávají často v ulicích měst s problémy (ilustrační foto)

Zhruba sto tisíc Čechů trpí zrakovým postižením. Buď jim zůstaly už jen nepatrné zbytky zraku, a nebo jsou úplně nevidomí. V ulicích měst se přitom opakovaně setkávají s problémy. Příkladem je třeba kotvící lano sloupu zasahující do vodícího pásu v chodníku, a nebo chybějící akustické úpravy, bez kterých jsou slabozrací odkázáni na cizí pomoc.  

Dalším nebezpečnými místy jsou podle Miroslava Vojtíška přechody u autobusového nádraží.
„Jsou tam přechody pro chodce, které nesplňují normu a jsou nebezpečné, protože mají na délku kolem deseti metrů. A norma připouští vzdálenost do sedmi metrů."

Navíc tam hodně lidí silnici přechází, kde se jim zachce.
„Z tohoto důvodu jsme při jednání s městským úřadem žádali, aby u autobusového nádraží bylo instalováno nějaké zábradlí. Abychom chodce zpátky navedli na přechod."

Město zatím hledá řešení, jak tyto přechody lépe zabezpečit. Nechává si vypracovat studii, kterou bude následně konzultovat s dopravními experty.

Spustit audio

Související