Játra na červeném víně s jablky restovanými na medu

Já rád játra, ty rád játra, on rád játra. Pokrmy z jater často opomíjíme a to je chyba. Játra nepatří pouze do paštiky. Existují desítky různých receptů na přípravu této lahůdky.

Játra řadíme vedle ledvinek, žaludků, srdcí atd. mezi vnitřnosti. V kuchyni se nejčastěji připravují játra drůbeží, vepřová, hovězí, telecí, dále pak jehněčí, skopová, zvěřinová a někdy dokonce i rybí (například tresčí).

Játra z drůbeže, vepřů, telat a jehňat jsou velice jemná, hodí se proto pro rychlé úpravy. Hovězí játra se spíše používají do paštik či do polévkových knedlíčků.

Za delikatesu bývají považována husí játra, která ale oproti ostatním obsahují nejvíce tuku.

Před tepelnou úpravou játra omyjte a odstraňte blanky. Nikdy je předem nesolte! Posolíte-li je předem, budou tvrdá a nedají se pak jíst. Solte až ke konci tepelné úpravy.

Co budete dnes potřebovat:

500 g drůbežích jater
200 g jablek
med
250 ml červeného suchého vína
snítka rozmarýnu a tymiánu
5 posekaných lístků šalvěje
olej nebo máslo

Restovaná játra

Postup přípravy játer na červeném víně s jablky restovanými na medu:
Na pánvi rozehřejeme máslo v půlcentimetrové vrstvě. Přidáme jablka a restujeme do zhnědnutí.
Mezitím játra omyjeme, očistíme a zasypeme tymiánem zbaveným větviček.
Po orestování jablek přidáme med, část vína, šalvěj a zavaříme. Takto upravená jablka dáme z pánve stranou.
Pánev znovu rozpálíme, přidáme zbytek oleje a vložíme přichystaná játra. Orestujeme jen tak, aby se zatáhla.
Podlijeme zbylým vínem, přidáme bylinky, jablka, zakryjeme a dusíme do vyvaření vína na čtvrtinu.

Spousta lidí se konzumaci pokrmů z jater brání zuby nehty. Někteří nemají v oblibě jejich chuť, jiní se brání z obav, že se jedná o nezdravou potravinu. Šíří se totiž fámy o tom, že v játrech a dalších vnitřnostech, které slouží k čištění organismu od škodlivých látek, tyto škodlivé látky zůstávají.

Není to pravda. Játra v sobě žádné pozůstalé škodliviny neobsahují.

Naopak jsou bohatým zdrojem železa, bílkovin, vitamínů (A, B, D), lecitinu, mědi nebo zinku.

Zároveň obsahují velké množství cholesterolu, na což by si měli dát pozor lidé s jeho zvýšenou hladinou. Také lidé se zvýšeným množstvím purinových látek by se konzumaci jater měli spíše vyvarovat.

Díky přítomnosti velkého množství vitamínu A by je neměly konzumovat těhotné ženy.

Pro běžně zdravé jedince jsou játra pouze prospěšná. Avšak nemělo by se to s konzumací přehánět. Doporučujeme je jíst tak dvakrát do měsíce.