Jaroměř se mění v moderní dopravní uzel. Nový je autobusový terminál a opravuje se vlakové nádraží

1. červenec 2020 09:06
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jaroměř se mění v moderní dopravní uzel. Nový je autobusový terminál a opravuje se železniční nádraží

Ode dneška slouží cestujícím nový autobusový terminál v Jaroměři. Stavba z kovu, betonu, dřeva a skla vyrostla v těsném sousedství železniční stanice, hned vedle navíc stojí cyklověž a nová parkoviště. Na terminálu bude denně zastavovat přes 200 autobusových linek. 

„Já jsem z něho nadšený. Zejména ve večerních hodinách, když se rozsvítí cyklověž a je to krásně nasvícené. Myslím si, že to skutečně splnilo naše očekávání," starosta Josef Horáček z Volby pro město si nový terminál pochvaluje, důležité ale je, aby se líbil i cestujícím.

Čtěte také

Hlavní výhodou nového terminálu je z pohledu cestujících jeho umístění - na autobus už to z vlaku není skoro tři kilometry a tři čtvrtě hodiny pěšky, ale pár metrů - a i těch pár metrů je pod střechou.

Velká změna, říká Eva, která z Jaroměře pravidelně jezdí.
„Cesta od vlaku byla velmi nepříjemná. Když je špatné počasí a vystoupíte z vlaku přímo na autobusové nádraží, tak je to určitě větší komfort."

Obyvatelé Jaroměře ale vítají ještě jednu věc - po sérii výluk se znovu vrací do provozu i sousední vlakové nádraží.

Na dokončení nástupiště ještě pracují desítky dělníků, hotovo ale bude za pár dnů. V provozu už je parkoviště i cyklověž, na kterou si místní zatím zvykají hodně pomalu - se zprovozněním terminálu se ale dá očekávat, že zájem poroste. Nádraží ještě výhledově - nejspíš v roce 2022 - čeká oprava staniční budovy, pak už ale bude z Jaroměře skutečně moderní dopravní uzel.

Nový autobusový terminál vznikl prakticky za rok, vyšel na necelých 70 miliónů korun a víc než polovinu město uhradilo z dotace.

Čtěte také

Podle stavbyvedoucího Jana Mikesky se samotná výstavba obešla téměř bez komplikací.
„Jediné co jsme řešili a bylo trošku komplikovanější, tak bylo podloží. Dříve tady stála nějaká stará továrna, takže nebylo známo, co tam dole přesně je. Tedy byly větší rozsahy sanací, ale bez komplikací."

Co bez komplikací není, to je dostavba obchvatu města a napojení na dálnici D11.

Město může mít terminál jaký chce, ale dokud nebude vyřešen tenhle problém, pořád bude doprava v Jaroměři složitá, říká starosta Josef Horáček.
„Pokud tady v roce 2023 bude dokončen obchvat, potom teprve si myslím, že to bude mít významný dopad na dopravu v Jaroměři. Do té doby jsou v podstatě motoristé projíždějící Jaroměří v pasti."

Pokud jde o výstavbu obchvatu, zbývá ještě například vykoupit některé pozemky a stavba zatím nemá ani stavební povolení.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související