Jaroměř dokončuje nový autobusový terminál. Některé dálkové autobusové linky se mu ale vyhnou

Bezmála třicet zastávek MHD chce trutnovská radnice přejmenovat (ilustrační foto)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Bezmála třicet zastávek MHD chce trutnovská radnice přejmenovat (ilustrační foto)

Jaroměř otevře na přelomu května a června nový autobusový terminál. Stát  bude přes 50 miliónů korun, cestujícím nabídne vyšší komfort, nové parkoviště a cyklověž. Na terminál ale nebudou zajíždět zhruba tři desítky dálkových spojů, na které budou muset lidé chodit zhruba deset minut pěšky. Jinak to nejde, vysvětlují dopravci.

Jaroměř dokončuje nový autobusový terminál za víc než padesát miliónů korun. Po jeho propojení se sousedícím opraveným vlakovým nádražím dostanou cestující k dispozici opravdu špičkově vybavený dopravní uzel. Jenže ti, kteří budou chtít využít dálkové autobusové linky, budou muset z terminálu pryč.

V téhle chvíli už je nasmlouváno více než 200 spojů, které na terminál pojedou, z toho je 110 odjíždějících a 114 přijíždějících. Starosta Josef Horáček z Volby pro město nicméně potvrdil, že desítky autobusů se novému terminálu vyhnou.
„Zhruba 30 spojů nebude skutečně na terminál zajíždět a to z toho důvodu, že se jedná o dálkové autobusy, které obecně neopouštějí silnici I/33. Ty na terminál opravdu zajíždět nebudou."

Dálkové autobusy k nádraží nezajížděly v Jaroměři ani dosud

Například autobusy Trutnovské autobusové dopravy z Hradce Králové do Pece pod Sněžkou budou stejně jako v minulosti dál stavět na zastávce Na Špici, stejně jako ostatní dálkové spoje.

Autobusová zastávka (ilustrační foto)

Pokračuje jednatel společnosti Michal Burkert.
„Nebudeme ty spoje zdržovat zajížděním na nádraží. Tam to nemá smysl. Potom už to není rychlá dálková linka, ale příměstská doprava."

Právě o dálkových linkách a jejich zastávkách rozhodují dopravci sami, na rozdíl od linek dotovaných krajem, které obvykle navazují třeba na vlaková spojení, vysvětluje Michal Burkert.
„Dálkové spoje, to je vlastně komerční doprava. Ty jezdí každý dopravce na své podnikatelské riziko. Takže když prodělávají, tak své peníze. Oni nám usměrňují časový koridor, ale o tom, kde zastavujeme nebo nezastavujeme, si rozhodujeme sami."

Podle starosty Josefa Horáčka nemá město ani kraj možnost rozhodnutí dopravců nijak změnit a plně ho respektuje.
„Pokud bychom vyvíjeli tlak na dopravce nebo chtěli rušit zastávku, nebudou nám v Jaroměři vůbec zastavovat. Docházková vzdálenost je to asi 490 metrů, čili volnou chůzí do 10 minut k nádraží."

Nový autobusový terminál tedy přinese cestujícím například modernější zázemí, nové parkoviště nebo cyklověž pro 118 jízdních kol, všechny autobusy takříkajíc pod jednou střechou tam ale zkrátka být nemohou.

Spustit audio

Související