Jaroměř čeká perné léto. Rozkopané silnice a výluka na železnici. Lidé se bojí dopravního kolapsu

3. duben 2019 09:12
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Práce na silnici a dopravní komplikace (ilustrační foto)

Někteří obyvatelé Jaroměře v nadsázce říkají, že si budou muset pořídit zásoby na půl roku, protože se několik měsíců nikam nedostanou. A nikdo se nedostane k nim. Když ale začnou o dopravní situaci v Jaroměři přemýšlet vážněji, legrace je rychle přejde. I radnice se v létě obává skutečného dopravního kolapsu. 

Město na hlavním tahu mezi Hradcem Králové a Náchodem už v minulosti zažilo nejednu pernou dopravní chvilku. Situace která hrozí letos, ale může přinést skutečně nebývalé potíže.

Chtěl bych být v Jaroměři především starostou pro lidi. A vrátit občanům důvěru v ty, co vládnou

Josef Horáček ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Dnes se s Českým rozhlasem Hradec Králové podíváme do Jaroměře, kde se v nadmořské výšce 254 metrů setkávají tři řeky, Labe, Úpa a Metuje. A v tomto zajímavém historickém městě mají po podzimních komunálních volbách nového starostu, Josefa Horáčka z Volby pro město. 

Silničáři už začali s opravou mostu u Jezbin, tedy na příjezdu do Jaroměře od Hradce Králové na silnici I/33. Provoz řídí kyvadlově, což se především ve špičkách až do konce října neobejde bez kolon. K tomu se chystají opravy silnice I/37 od kruhového objezdu směrem na Heřmanice.

„S tím, že v Heřmanicích se bude dělat celková sanace vozovky do úrovně mínus jeden metr. A v ostatních částech bude probíhat obnova živičného krytu," popisuje investiční referent hradeckého Ředitelství silnic a dálnic Pavel Zeman.

Sečteno a podtrženo - i směrem na Dvůr Králové se bude jezdit kyvadlově, a to pět měsíců. ŘSD chce začít v květnu a skončit v říjnu.

Práce a silnici

Aby toho nebylo málo, úplně neprůjezdná bude nějakou dobu i příjezdová trasa z Josefova, pro mnoho místních hlavní cesta z Hradce Králové. Tam totiž bude SŽDC opravovat železniční přejezd.

Není divu, že pro starostu Josefa Horáčka z Volby pro město je právě dopravní situace jeho dosavadním nejtvrdším oříškem v jeho prvním volebním období.
„Já jsem to úplně podědil. Od té doby, co jsem se dostal do funkce, tak jsem v podstatě vůbec neměl vliv do tohoto procesu jakkoliv zasáhnout."

Tento týden jednal starosta Horáček s hradeckým Ředitelstvím silnic a dálnic a s dalšími organizacemi, a má aspoň jednu pozitivní informaci.
„Nejnovější informace, které mám, tak Správa a údržba silnic nebude dělat úsek Nové Město - Jaroměř v úseku Jaroměře, ale pouze Nové Město - Nahořany. Čili tudy bude možná cesta na Náchod."

Práce na silnici (ilustrační foto)

Ředitelství silnic a dálnic moc manévrovacího prostoru nemá, ale podle aktuální dohody s městem se ŘSD pokusí dokončit aspoň ulici Na Cihelnách dřív, než začne výluka na železnici.

Situaci to nevyřeší úplně, protože hned na tento úsek naváže kyvadlový provoz mezi Jaroměří a Heřmanicemi o pár metrů dál, ale starosta je rád za každý, byť jen dílčí úspěch.

Práce na silnicích ještě doplní výluka na železnici

Železniční stanici v Jaroměři čeká v létě výluka a opravy. Modernizace přijde na 900 miliónů

vlaky

Cestující, kteří jezdí vlakem přes Jaroměř, se musí připravit na téměř měsíc trvající letní komplikace. Správa železniční dopravní cesty má připravených více než 900 miliónů korun na to, aby ve městě vznikl moderní železniční terminál. 

Dostáváme se ke zmíněné výluce na železnici. Ta je dalším problémem - právě Správa železniční dopravní cesty začne na konci července opravovat nádraží v Jaroměři, výluka potrvá až do prosince.

Ani vlakem se tedy do Jaroměře nikdo nedostane, bude muset náhradními autobusy - a ty čeká dost možná v úsecích s kyvadlovým provozem významné zdržení.

Starosta Josef Horáček teď bude několik týdnů čekat na další informace.
„V květnu máme dostat zprávu, jak konkrétně a v kterých termínech budou probíhat úseky stavby na silnice číslo 37, což znamená Jaroměř - Heřmanice. Pevně věřím, že to, na čem jsme se dohodli, k tomu napnou veškeré síly jak investor, tak dodavatel stavby. Aby nedošlo k současné uzavírce vlakové cesty a právě tohoto silničního úseku."

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související