Jak správně zavolat na linku 155? Během 10 vteřin tam poznají, že někdo oznamuje srdeční zástavu

15. květen 2017

Dnes je 15. května a právě tohle datum využily zdravotnické záchranné služby k tomu, aby vyhlásily den linky 155. Cílem je představit práci především operátorů tísňové linky. Lidé si můžou na různých místech Česka vyzkoušet a natrénovat, jak správně zavolat o pomoc. K akci se připojí i královéhradečtí záchranáři. Podrobnostmi zjišťoval reportér Ondřej Vaňura.

Jak konkrétně se tedy naši záchranáři dne linky 155 zúčastní?
Mají připravenou vlastní akci. Ta bude ve velkém obchodním centru v těsné blízkosti královéhradeckého hlavního vlakového nádraží. Od 10ti hodin dopoledne až do 16té hodiny se tam můžou lidé dozvědět, jaké to je být operátorem na lince 155.

Čtěte také

Co všechno tato práce obnáší, kdo vlastně na druhém konci telefonu, když voláme linku 155, sedí a tak podobně. No a pod dohledem zkušených profesionálů si také může veřejnost přímo vyzkoušet, na tísňovou linku zavolat a naučit se tedy, říct rychle a stručně vše podstatné. To znamená, kde se nacházím, co se děje a tak dále.

Onřej Vaňura na operačním středisku hradecké krajské záchranky natáčel, tak jaká práce operátorů je?
Rozhodně je to náročná práce. Především co se psychiky týče. Jedna směna operátora trvá 12 hodin a během té doby vyřídí desítky hovorů.

První pomoc

Linku 155 musí obsluhovat velmi zkušení lidé, kteří například dokáží rozeznat během pouhých 10 vteřin to, že někdo oznamuje srdeční zástavu.

Pak následně ihned zahajují takzvanou resuscitaci po telefonu, vysvětluje zástupce vedoucího operátora hradecké krajské záchranné služby Jaroslava Krenčíková: „Operátoři to vyhodnotí, vyhodnotí poruchy dechové činnosti a v tu chvíli zahájí neodkladnou resuscitaci, respektive telefonicky asistovanou neodkladnou pomoc po telefonu. Je to opravdu v rámci těch deseti vteřin, jakmile zjistí, že je tam porucha dechové činnosti, tak musí zahájit. Máme zhruba do 600 případů ročně, to jsou tak dvě resuscitace na 24 hodin."

Kolik hovorů musí denně operátoři na lince 155 vyřídit?
Je jich opravdu hodně. Pro představu, v celém Česku - tedy na všech operačních střediscích v jednotlivých krajích, zazvoní v průměru každých 15 vteřin telefon a každou půl minut pak operátor skutečně vysílá do terénu sanitku, upřesňuje Ivo Novák ze Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje: „Celá zdravotnická záchranná služba v České republice ročně zaznamená více než 1 milion výjezdů. Smyslem té akce je zdůraznit důležitost práce operačního střediska. Všichni vidí houkat sanitky, létat vrtulník, ale už si málokdo uvědomí, že za tím vším sedí operátor, který rozhoduje a doslova drží v rukou životy těch volajících."

Ivo Novák připomíná smysl toho historicky prvního dne linky 155, který připadá právě na dnešek.

autor: ova
Spustit audio