Jak nastartovat zdravé hubnutí? Nejdůležitější je vaše rozhodnutí a před sebou dosažitelný cíl

9. leden 2019
Žena na váze

Výživový poradce Lukáš Vaníček v naší radioporadně tentokrát na téma: jak nastartovat zdravé hubnutí.

Samotné tuky v naší stravě nejsou žádným strašákem. Nebezpečná je kombinace tuků s cukry

Tučná strava a cukry, to je nebezpečná kombinace (ilustrační foto)

Výživový poradce Lukáš Vaníček v naší radioporadně na téma: tuky a jejich využití v našem jídelníčku.

Chcete zhubnout do plavek?
Pak úplně vynechte sladké nápoje, veškeré sladkosti, jako koláče, koblihy, sušenky, bonbony atd., odpoledne a večer pak vynechte přílohy a pečivo! Pokud se neobejdete bez chleba nebo rohlíku, vyzkoušejte takzvaný „večerní chlebík“, který už vyrábí několik pekáren a prodává několik obchodních řetězců. Je možné si ho dát k snídani i k večeři.

Na obědě si dejte záležet!
Kvalitní oběd = energie až do večera. Bílkoviny (kus masa, sýr, vajíčka) + 2 hrsti zeleniny + třeba 2 brambory. Z příloh je ideální z pohledu obsahu sacharidů quinoa, pohanka nebo jáhly.

Jak tuky NEsouvisí s přibíráním? Proč se jich NEbát?
Jsou dvě varianty, jak přistoupit k tukům ve stravě. Buď jich je málo a můžeme přidat více sacharidů, nebo jich je hodně a musíme ubrat sacharidy. Desítky nových studií dokazují, že je jednoznačně nutné omezit právě cukry a přidat vhodné formy tuků.

Obezita, hubnutí, fast food, hamburger, břicho, měření, nadváha

Hodně je to o hlavě, jelikož drtivá většina populace věří, že z tuků přibere a desítky let jim je to opakováno i ze strany lékařů a výživových poradců. Bohužel za výživového odborníka se dnes považují lidé po 2 víkendových kurzech, kteří se učili 30 let staré informace.

Za mě tedy přidejte různé formy tuků a věřte, že budete mít více energie.

Zdroje zdravých/nezdravých tuků (studená i teplá kuchyně)
Dá se říct, že kromě margarínů a dalších ztužených tuků jsou všechny tuky zdravé. Je jedno, jestli to bude tuk živočišný (nasycený) nebo rostlinný (nenasycený). Důležité je, aby nebyl průmyslově zpracován.

Sacharidy - nepřítel pro naši váhu i zdraví. Všichni si hlídají tuky a cukry nekontroluje nikdo

Tučná strava a cukry, to je nebezpečná kombinace (ilustrační foto)

Výživový poradce Lukáš Vaníček hostem naší radioporadny. Téma: sacharidy – jaké mají místo ve výživě člověka?

Máslo - farmářské, sádlo od řezníka, ghí - přepuštěné máslo
Oleje - olivový, kokosový, avokádový, lněný, mandlový
Ořechy - mandle, vlašské ořechy (omega-3), para ořechy (selen), kešu

Nezdravé - slunečnicový, sójový a kukuřičný olej - vysoký podíl omega-6
Margaríny - pokud přidáme jednu molekulu, je to čistý plast

Hodně to souvisí s pohybem. Pokud člověk chce jíst hodně tuků, měl by se taky podle toho hýbat a dávat pozor na sacharidy (cukry). Pokud se paní v kanceláři rozhodne pro vysokotukovou stravu, ale nechá si tam svůj čokoládový dortík odpoledne ke kávě, je to cesta do pekel.

Cukry v ovoci
Ovoce je zdravé obsahem vitamínů, ale zeleninu bychom měli do jídelníčku zařazovat mnohem častěji a v daleko větším množství než ovoce. Stačí si dát kousek oblíbeného ovoce jednou denně. Sušené ovoce - ano - ale v ideálním případě nepřislazované a nesířené.

Celou radioporadnu s výživovým poradcem Lukášem Vaníčkem na téma: jak nastartovat zdravé hubnutí, si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio

Související