Jáhly chrání před depresemi a pomáhají i při hubnutí. Zkuste je s kysaným zelím a kuřecím masem

Uvařené jáhly

Jáhly jsou přirozeně bezlepková a výživná obilovina. Získávají se odstraněním obalové vrstvy obilky prosa setého - jedné z nejstarších kulturních plodin pocházející z Asie. V dřívějších dobách byly jáhly velmi oblíbenou potravinou, kterou však v průběhu staletí vytěsnily do pozadí obiloviny ostatní, v čele s rýží. Dnes se k nim ale řada z nás opět vrací.

Jáhly se skvěle se hodí i pro hubnutí. Obsahují velké množství vlákniny, která má blahodárné účinky na správné fungování střev. Mimo jiné patří mezi komplexní sacharidy, takže se do těla pomalu uvolňují, energie vám dlouho vydrží a mají minimální tendenci ukládat se do podkožního tuku.

Jáhly jsou vynikajícím zdrojem železa, hořčíku, fosforu a vitaminů skupiny B, především B1 a B2. Je to ideální potravina chránící před chudokrevností, depresemi a únavou. Na našem jídelníčku ale většinou chybí. Napravte to, ideálně teď na podzim.

Suroviny:
500 g kuřecího masa, 500 g jáhel, kysané zelí, vývar, 1 pórek, 3 lžíce sójové omáčky, 2 cibule, 150 ml smetany, worchester, sůl, pepř, olej

Postup:
Jáhly před úpravou důkladně propereme v horké vodě, kterou několikrát vyměníme, až není kalná. Tím jáhly zbavíme natrpklé příchuti a trochu zvláštního aroma.
Poté lehce povaříme ve vývaru do poloměkka. Jednu cibuli oloupeme, nakrájíme na kostičky a osmahneme ji na oleji společně s pokrájeným pórkem. Po zesklovatění přidáme na kostky pokrájené kuřecí maso. Jakmile je maso zatažené, přidáme worchesterskou omáčku, sójovou omáčku, sůl, pepř a dusíme cca 15 minut.
Na kostičky nakrájenou druhou cibuli osmahneme na oleji. Přidáme pokrájené kysané zelí a dusíme asi 20 minut dusíme.
Do zapékací misky na dno poklademe polovinu zelí, na to polovinu jáhel, na to masovou směs, na to zbytek jáhel a nahoru zbytek zelí. Přelijeme hrnkem vývaru a na závěr smetanou.
Misku zakryjeme pokličkou a necháme 30 - 45 minut v troubě péct na 200 °C.

Jáhly - loupané proso. Autor fotografie: Gumruch