Inteligentní dopravní systém chystá Hradec Králové. Městský okruh má zrychlit i zpomalit

20. prosinec 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03187112.jpeg

Hradec Králové by mohl mít do 3 let inteligentní dopravní systém. Nové semafory mají na vnějším městském okruhu zrychlit dopravu, ale moderní technologie budou hlídat i přestupky jako rychlost, nebo jízdu na červenou. Podobný systém má fungovat i v Pardubicích a obě města mají v úmyslu společně zažádat o evropskou dotaci. Jen hradecká část může stát až 250 milionů korun.

„Často se stává, že i nákladní vozidla vjedou do křižovatky na červenou a z vedlejší už najíždějí vozidla na zelenou. Dochází k častému omezení či dokonce ohrožení ostatních účastníků. Ta červená na okruhu je častým přestupkem," říká velitel dopravní skupiny městské policie Petr Süke.

Nový systém má nejčastější přestupky pohlídat
„Kamery, které hlídají průjezd na červenou, nebo lze nastavit systém úsekového měření rychlosti. Nebo dynamické vážení nákladních vozidel, aby nepřekračovaly povolené hodnoty," dodává Petr Süke.

Čtěte také

Dopravní odborník Petr Hošek z Besipu věří, že chystaná novinka může dopravě v Hradci Králové pomoci: „Určitě to přispěje, pokud to bude fungovat, k plynulosti dopravy. A naučí se řidiči asi i odleduplněji jezdit."

Nová technologie má ale hlavně zrychlit dopravu
Chytré křižovatky upřednostní aktuálně nejvytíženější směr dopravy.

„Dá se modifikovat doba průjezdu a signální čas na jednotlivých křižovatkách. A podle odborníků máme vyjádření, že zrychlí dopravu až o 15 procent," říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich z TOP 09.

Semafor na I.P.Pavlova

A doplňuje, že se na městském okruhu postupně vymění všechny semafory. Ty už jsou dnes za hranicí živostnosti: „Počítáme, že zahájíme v roce 2018. Začneme měnit jednotlivé semafory. Během dvou let by mělo být hotovo."

Uvažuje se také o tom, že například v Koutníkově ulici - tedy na výpadovce na Jičín - by se zavedly jízdní pruhy se střídavým směrem jízdy.

„To by zase řešil ten systém, který vyhodnotí hustotu provozu. A v daném úseku by třeba tu dopravu rozšířil ze dvou třeba na tři jízdní pruhy na úkor toho druhého směru," doplňuje Pavel Süke.

Inteligentní dopravní systém také navede řidiče na volná parkovací místa a data z ní budou využívat navigace.

Spustit audio