Hudební fórum Hradec Králové - společný projekt Českého rozhlasu 3 - Vltava a Filharmonie Hradec Králové

23. září 2010

Ve dnech 29.10. až 12.11. 2007 ožije sál Filharmonie i rozhlasové vysílání 3. ročníkem festivalu Hudební fórum Hradec Králové. Díky přímým přenosům festivalových koncertů uslyší panoráma mladé, svěží hudby nejen návštěvníci hradecké Filharmonie, ale i posluchači ČRo 3 - stanice Vltava. Atmosféru originálního světelného designu, který doprovází koncerty, mohou pražští zájemci zažít dokonce prostřednictvím audiovizuálního přenosu závěrečného koncertu festivalu v Divadle Talent-Illusion na Vinohradské třídě. Zahraničními hvězdami HFHK 2007 jsou akordeonový virtuóz Theodoro Anzellotti a skladatel Benjamin Jusupov.

Pro třetí ročník tohoto rozhlasového festivalu vybrala dramaturgie skladby, jejichž průměrný věk je pouhých 20 let, ale už teď udávají tón na koncertních pódiích po celém světě. Symfonický orchestr Českého rozhlasu má připraveny čtyři zastávky na hudební mapě obou pobřeží USA. O čem sní ženy budou vyprávět díla uznávaných skladatelek současnosti Kaiji Saariaho, Julie Wolfe a Lery Auerbach, barvy a rytmy strunných a bicích nástrojů rozehraje Komorní orchestr Berg. Festival otevírají orchestrální "Tastenspiele" - Beethovenova a Schumannova klavírní hudba bez klavíru, Viola-Tango-Rock koncert zakončí festival dráždivou poctou jihoamerickému tanci.
Francouzského režiséra Antoina Le Bose, light designérku Catherine Verheyde a scénografku Brigitte Bouillot si přizval k realizaci své one-man-show v Paříži žijící český houslista Petr Růžička, který vystoupí na festivalu 12. listopadu 2007 jako hráč na housle, violu, elektrofonickou violu i jako tanečník. S Juanem Josém Mosalinim, podle mnohých nejlepším bandoneonistou na starém kontinentu, provede cyklus Čtvero ročních dob Astora Piazzolly, argentinského skladatele, který přenesl tango z tanečních sálů na koncertní pódia. Vrcholem večera bude Viola-Tango-Rock koncert Benjamina Jusupova za řízení samotného autora. Tento izraelský skladatel tádžického původu komponuje již téměř výlučně na objednávku renomovaných sólistů. Součástí Jusupova Violového koncertu komponovaného pro Maxima Vengerova jsou i dvě původně samostatné orchestrální skladby. Při druhé z nich se sólista vrací na pódium, ovšem s partnerkou a v roli tanečníka.
Další českou premiéru přiveze na festival 7. listopadu 2007 Symfonický orchestr Českého rozhlasu v rámci svého "amerického" programu. Skladbu Wing on Wing finského dirigenta a skladatele Esa-Pekky Salonena, který již patnáctou sezónu zastává post hudebního ředitele Losangelské filharmonie. Titul skladby má svůj původ v anglickém jachtařském žargonu, kde termín Wing on Wing označuje vystavení maximální plochy plachet jachty větru. Frank O. Gehry použil tuto metaforu pro vyjádření dojmu, který vyvolává senzační novostavba Walt Disney Concert Hall při pohledu z rohu Grand Avenue a First Street. Podle skladatele je dílo holdem pozoruhodné budově pozoruhodného architekta a zároveň oslavou úsilí každého muže a každé ženy, kteří proměnili své fantastické vize v realitu. Každá ze čtyř skladeb tohoto amerického večera se pojí ke konkrétním místům ve Spojených státech. Po jedné skladbě bude zastoupen John Adams, první trojnásobný držitel Grammy Award, a György Ligeti, k jehož popularitě přispěl fakt, že jeho skladby si vybral Stanley Kubrick jako hudbu pro svůj kultovní film 2001: Vesmírná odysea. Zapomenut nezůstane ani osamocený průkopník americké moderní hudby Charles Ives. Záštitu nad koncertem převzalo Velvyslanectví USA v ČR.
Transatlantický záběr festivalu Hudební fórum bude přítomný i při koncertu 5. listopadu 2007, který je věnován ženám skladatelkám a interpretkám. Skladbu My Beautiful Scream (Můj krásný křik) začala psát americká skladatelka Julia Wolfe pod dojmem z útoku na World Trade Center 11. září 2001, který prožila jako obyvatelka dolního Manhattanu z bezprostřední blízkosti. Dílo napsané pro Kronos Quartet provede na festivalu s Filharmonií Hradec Králové za řízení dirigentky Miriam Němcové čistě žensky obsazené Kvarteto V. Kaprálové, které si získalo respekt odborné veřejnosti mj. souborným provedením kvartetního díla Alfreda Schnittkeho na Pražském jaru. Opus Julie Wolfe bude zarámován neméně aktuálními skladbami. Jednak úpravou závěru opery L'amour de loin (Vzdálená láska, též Láska zdaleka,) od skladatelky Kaiji Saariaho - tato opera byla ověnčena Grawemeyerovou cenou v roce 2003 - a Symfonií č. 1 - "Chiméra" Lery Auerbach, která měla premiéru před necelým rokem v Düsseldorfu. Autorka v Symfonii předepisuje vedle velkého symfonického orchestru i těremin - jediný bezdotykový hudební nástroj na světě.
Dirigent Peter Vrábel hostuje se svým Komorním orchestrem Berg na festivalu 31. října 2007 s programem nazvaným Berg Company. Titul koncertu je odvozen od názvu první skladby programu: Company pro smyčcový orchestr Philipa Glasse, inspirované tajemným společníkem ze stejnojmenné prózy Samuela Becketta. Vedle skladby porevolučního estonského ministra kultury skladatele Lepo Sumery je na program zařazen i Koncert pro klavír a smyčce Alfreda Schnittkeho, v němž jako sólista vystoupí vítěz Mezinárodní klavírní soutěže v Glasgow, Daniel Wiesner. Alfred Schnittke využívá ve své tvorbě všech hudebních vrstev minulosti i současnosti, čímž obnovuje iluzi jediného hudebního světa, který téměř hrozil zánikem. Se stejným úspěchem dramaturgicky propojuje současnou a starší hudbu Komorní orchestr Berg. Závěr koncertu bude proto patřit Bartókově geniální Hudbě pro strunné nástroje, bicí a celestu, ve které autor před 2. světovou válkou prorocky předjímá poválečný vývoj kompozičních technik.
Transkripce původně klavírních skladeb jsou tématickým pojítkem zahajovacího koncertu festivalu, který umělecky posvětí svou přítomností na pódiu akordeonový mág Teodoro Anzellotti. Už Nietzsche předpověděl Beethovenově Klavírní sonátě op. 106 Hammerklavier znovuzrození skrze některého novodobého mistra instrumentace. Díky Anzellottimu a španělskému skladateli Manuelu Hidalgovi se novodobé transmutace účastní také akordeon, a to dokonce v titulní úloze. Ve druhé skladbě programu, Sciarrinových Příbězích starých příběhů premiérovaných Anzellottim v roce 2005, zazní fascinující transkripce Mozarta, Machauta a Scarlattiho pro akordeon a orchestr. Objektem orchestračního zájmu soudobých skladatelů se stalo i mistrovské dílo klavírní literatury 19. století: Schumannova velká Fantazie C dur op. 17. Pro velký symfonický orchestr ji přepsal německý dirigent a skladatel Hans Zender. I když Schumann začal svou Fantazii původně komponovat jako třívětou Grand Sonatu věnovanou Beethovenovi, nakonec vzniklo jasně autobiografické dílo vyjadřující Schumannovo nejhlubší zoufalství nad zmařeným vztahem s Clarou Wieckovou. Svět Zenderových proslulých "komponovaných interpretací" představí poprvé českému publiku 29. října 2007 Andreas Sebastian Weiser, dirigent Filharmonie Hradec Králové a asistent šéfdirigenta Newyorských filharmoniků Lorina Maazela. Festivalové koncerty se světelnou režií Pavla Dautovského a Filipa Bruthanse začínají vždy ve 20.00 hod.

Spustit audio