Hradečtí archeologové zkoumají vzácný pravěký kámen metabazit, který je výjimečný svou tvrdostí

21. květen 2022

Znečištění životního prostředí přispívá každý rok na světě k úmrtí zhruba devíti milionů lidí. Uvádí to studie, kterou zveřejnil časopis The Lancet Planetary Health. Kontaminace tak podle vědců stojí za každým šestým úmrtím na světě. Mimořádně špatné údaje vykazují hlavně chudší země v Africe či Asii.

Veřejnost může pomoci vědcům s mapováním invazních nepůvodních druhů rostlin a zvířat. Do akce IAS BioBlitz se od 20. do 22. května zapojí Česko a dalších 11 evropských zemí. S určením invazních druhů i odesláním záznamů lidem pomohou mobilní aplikace, uvedli zástupci Botanického ústavu Akademie věd ČR.

Nejméně 130 tisíc let starý dětský zub, nalezený v jeskyni v severovýchodním Laosu, pomohl poodhalit život záhadných denisovanů. Objev podle nové studie dokazuje, že se tito dávno vyhynulí příbuzní moderních lidí dokázali adaptovat na život v chladném i tropickém klimatu.

Pozorování vysokoenergetického záření gama umožňuje dvojice zobrazovacích Čerenkovových teleskopů, které nově zprovoznili na observatoři ve středočeském Ondřejově. Jde o jediné Čerenkovovy teleskopy v Česku a zároveň i největší optické dalekohledy v zemi.

V Královéhradeckém kraji jsou naleziště vzácného pravěkého kamene. Má název metabazit a je výjimečný svou tvrdostí. Poutá pozornost archeologů, kteří se ho snaží zkoumat a opracovat. S jedním z nich, Radomírem Tichým, o tom natáčel redaktor Karel Sladký.