Hradec Králové autobusové nádraží nemá, s potížemi staví nové

23. září 2010
autobus

Stotisícový Hradec Králové nemá autobusové nádraží. Zařízení, na které obyvatelé a návštěvníci města čekají téměř 50 let, radnice nyní s potížemi staví v blízkosti vlakového nádraží. Zatím autobusy odjíždějí z provizorních stání před vlakovým nádražím a z nedaleké panelové plochy. Moderní terminál měl být hotov v srpnu, ale kvůli potížím se stavbou složité ocelové konstrukce se jeho dokončení zřejmě opozdí.

"Při přípravě stavby konstrukce se ukázala řada problémů z hlediska statiky," řekl ČTK ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Miloslav Kulich. Délku zpoždění nedokázal přesně odhadnout. Stavbu zbrzdilo již výběrové řízení na dodavatele, které město loni muselo po rozhodnutí antimonopolního úřadu opakovat.
Lidé využívající autobusovou dopravu jsou v Hradci Králové zatím odkázáni jen na zázemí vlakového nádraží. To v minulých letech prodělalo dílčí rekonstrukce a proti minulosti nabízí výrazně lepší možnost stravování, drobných nákupů a dalších služeb.
Panelovou plochu a stání před vlakovým nádražím má od města pronajaty společnost ČSAD Bus Chrudim. "Staráme se o označení zastávek, informační tabule, výlep jízdních řádů. V domě u nádraží provozujeme informační kancelář se sociálním zázemím pro řidiče," řekl ČTK Jiří Dalecký z chrudimské společnosti.
Poplatky vybrané od autobusových společností za vjezd na plochu a parkování autobusů firma používá na hrazení nákladů spojených se správou autobusových stání a chodem informační kanceláře. Denně do Hradce Králové podle Daleckého přijede asi 380 autobusových spojů. Největší část z nich zajišťuje společnost Connex Východní Čechy.
Stavba nového nádraží je hlavní prioritou radnice a jednou z největších investic města v novodobé historii. Po vybudování terminálu stavbaři pro potřeby hromadné dopravy upraví i nedaleké Riegrovo náměstí u nádraží Českých drah. Vše by mělo být podle původních plánů hotovo na podzim 2008. Celkové náklady stavby činí zhruba 470 milionů korun včetně DPH, z toho asi dvě třetiny připadají na terminál.
Investorem terminálu je hradecký městský dopravní podnik, který bude i jeho provozovatelem. Dopravní podnik také na stavbu získal dotaci 62 milionů korun z fondů Evropské unie. Financování ale hlavně závisí na městu, které již kvůli tomu dříve navýšilo kapitál dopravního podniku o 177 milionů korun. Kapacita terminálu je asi 32.000 lidí denně. Jeho součástí bude 25 odjezdových státní, z toho 13 pro městskou hromadnou dopravu a 12 pro linkové autobusy.
Panelovou plochu dnešního nádraží radnice nabídne investorům. "Rada města tento týden schválila záměr prodeje pozemků a výzvu investorům k podání nabídek," řekl ČTK hradecký primátor Otakar Divíšek. Na ploše, která bude volná v roce 2009, by mohlo vyrůst administrativní centrum s obchody a parkovacími garážemi pro stovky aut. "Zatím nás v této věci kontaktovalo šest investorů," řekl primátor.