Helmy a spousta plastových cihel. Herna mateřské školy v Horní Kalné se proměnila na staveniště

25. září 2021 08:29
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Helmy a spousta plastových cihel. Herna mateřské školy v Horní Kalné se proměnila na staveniště

Děti z mateřské školy v Horní Kalné na Trutnovsku se učí základům stavitelství. Školka se totiž zapojila do programu malé technické univerzity. Její lektoři přijíždí mezi nejmenší s velkým množstvím plánů, projektů a kostek. Učí děti malovat plány, sestavovat projekty a samotnou realizaci stavby pomocí stavebnice.

Čtěte také

„Přijel jsem k vám z Malé technické univerzity. To je škola pro děti ve školkách, ale i ve školách. A učíme se s dětmi základy stavitelství. Tady máte pracovní úbor. Na stavbě je důležitá bezpečnost," herna se díky Radku Benešovi mění v jedno velké staveniště.
„Dnes budeme stavět mosty. Mám tady kufr plný kostiček a budeme s nimi zacházet, jako kdyby to byly opravdové cihly. Můžete se pustit do práce."

Vysypává velký pytel se stovkami kostiček nejrůznějších barev a tvarů. Nejdřív nechává děti stavět podle jejich fantazie.
„V dnešní lekci se děti naučí jednu z vědomostí, kterou by neměly nikdy v životě zapomenout a vystačí si s ní. Je to vazba cihel. Děti většinou, když staví zeď, tak dávají kostičky na sebe. A zdi se jim potom rozpadají. Když by se to takto stavělo ve skutečnosti, tak budou padat domy. Ale když kostičky dokáží svázat, tak postaví opravdu pevný most, který drží a může se po něm i chodit."

Pečlivě vybírají kostičky, radí se mezi sebou a postupně staví.

Čtěte také

Radek Beneš mezitím na podlaze vytvořil řeku a děti přes ni mosty instalují. Vysvětluje je jim, jaký typ konstrukce staví a co je potřeba udělat jinak.
„Tento sloup, na kterém most stojí, tomu se říká pilíř. Je to nejdůležitější část most. Když spadne pilíř, tak spadne celý most."

Do programu se zapojují děti všech věkových kategorií.

„Jde o komplexní rozvoj dítěte. Pracují s kostičkami, mají u toho pohyb a rozvíjí svoji fantazii a myšlení," vysvětluje ředitelka mateřské školy v Horní Kalné na Trutnovsku Taťána Kramerová.

„Jednou ze závěrečných je, že stavíme elektrárnu, kde se děti učí, jak se vyrábí elektřina. A postavíme si také čistírnu odpadních vod. Při tom děláme pokus, kde se opravdu čistí špinavá voda," dodává Radek Beneš.

Spustit audio

Související