Festival Za poklady Broumovska přivítá už podruhé „Stinga“ klasické hudby, pianistu Borise Giltburga

24. červen 2022

Letní prázdninový festival Za poklady Broumovska už 17 let přináší lidem radost a krásné hudební zážitky do unikátních barokních kostelů takzvané broumovské skupiny, které budou od letošního července českou národní kulturní památkou. O tom všem si povídáme s ředitelkou festivalu Terezou Kramplovou. 

Tereza Kramplová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Jak se máte?
Máme se bezvadně, protože v sobotu 25. června začíná festival, takže se těšíme, přípravy vrcholí. Zítra bude v 18:00 koncert v klášterním kostele svatého Vojtěcha. V tuhle chvíli začíná zkoušet Filharmonie Hradec Králové a v Broumově se představí jako sólistka významná česká harfenistka Kateřina Englichová a pod vedením Andrease Sebastiana Weisera provedou mimo jiné kromě děl Ravela, Debussyho a Dvořáka také skladbu rezidenčního skladatele festivalu Kryštofa Marka, která se jmenuje Krajina paměti. Je to speciální skladba, která vznikla na objednávku festivalu. Bude to premiéra mapující broumovskou krajinu, památky a přírodu. Taková hudba na klíč, dá se říct.

Hlavní myšlenkou festivalu bylo od počátku pomáhat kostelům pomocí vybraného dobrovolného vstupného. A ten projekt trvá dodnes.
Tereza Kramplová, ředitelka festivalu Za poklady Broumovska

Další koncerty pak budou rozprostřeny během celého léta, každou sobotu se bude hrát?
Většinou každou sobotu. Pravidelně máme festivalové koncerty v kostelích broumovské skupiny v sobotu a někdy máme takový úkrok stranou. Například open air koncert s cimbálovku Milana Broučka a s Václavem Noidem Bártou bude v pátek večer 29. července.

Čtěte také

Václava Noida Bártu bych nečekal na festivalu Za poklady Broumovska.
Je to maličký úkrok stranou, protože letošní téma festivalu zní krása dialogu. A jedním z dialogů, jak jsme si to vymysleli, je dialog mezi různými hudebními žánry. A protože cimbálovka vystoupila v Hejtmánkovicích už dvakrát, vždy s velkým úspěchem, tak jsme přemýšleli, čím to oživit. Věřím, že je to hezké a neobvyklé spojení, které přitáhne publikum.

Letos to je tedy už 17. ročník festivalu, který má jméno. Jak to vypadalo na začátku? Vy jste u toho tenkrát byla?
U prvního ročníku ne, ale od druhého, třetího ročníku festivalu pomáhám s programem. A někdy před pěti lety jsem naskočila jako ředitelka. Tenkrát to byla velmi sympatická aktivita tehdejších starostů menších obcí a města Broumova, společně s farností se domluvili, že by bylo dobré dát vědět, že na Broumovsku něco tak krásného existuje. A my jsme potom na to navázali, především Agentura pro rozvoj Broumovska přijala tuto a pak Za poklady Broumovska o.p.s.

Je sympatické, když posluchači milující klasickou hudbu, nemusí za kvalitou jezdit do Prahy, Mnichova či Paříže, stačí přijet na Broumovsko.
Tereza Kramplová, ředitelka festivalu Za poklady Broumovska

Tedy na počátku byla myšlenka pomáhat broumovským barokním kostelům, které se 1. července 2022 stanou českou národní kulturní památkou.
Přesně tak, hlavní myšlenkou bylo pomáhat kostelům pomocí vybraného dobrovolného vstupného. Ten projekt trvá samozřejmě dodnes, protože na většině koncertů vybíráme dobrovolné vstupné, které posíláme místním farnostem na údržbu kostelů a na zvelebení národní kulturní památky.

Doprovodný program festivalu na konci léta. To byla snad před rokem novinka, že jste připravili festivalové dny na závěr. Jak se to osvědčilo?
Bylo to moc pěkné, protože je to program koncipovaný především pro rodiče s dětmi, jsou tam představení loutkového Naivního divadla Liberec, jsou tam open air koncerty, příjemné koncerty v kavárně, zapojili jsme regionální umělce, kteří oživí prohlídky kláštera. Těším se, že to letos zopakujeme a lidé přijdou.

Čtěte také

Takový mini festiválek na konci velkého festivalu. A co se bude dít v průběhu festivalu? Uvidíme vašeho oblíbeného klavíristu?
Je to Boris Giltburg, izraelsko-ruský pianista, který opravdu patří mezi významné světové klavírní hvězdy. Byl například kurátorem komorní řady Dvořákovy Prahy a Čechy má moc rád, protože jeho rodiče blízko Prahy bydlí, proto se sem na léto vrací. Trošku toho využívám v rámci festivalové dramaturgie, ale to, že se pianista takového formátu na festival vrátí, znamená, že je to akce přitažlivá i pro zahraniční hvězdy a že má svoji atraktivitu. Podruhé letos zahraje v Polici nad Metují 16. července, protože jsme zjistili, že akustika tamního kostela je nádherná, vejde se tam největší klavír, který nám hradecký Petrof půjčí, a kromě toho, že zahraje úžasnou sonátu h moll Franze Liszta, tak zazní i jeho vlastní úprava Šostakovičova smyčcového kvartetu F dur.

Čtěte také

Vy je mi loni říkala, že k vám přijede v uvozovkách Sting v oblasti vážné hudby. Taková hvězda.
Myslím, že je sympatické, když posluchači, kteří mají rádi klasickou hudbu, nemusí za kvalitou jezdit do Prahy, Mnichova nebo Paříže, ale na Broumovsku si budou moci poslechnout někoho takového.

Co bychom ještě měli z festivalu zmínit?
Když jsme u zahraničních umělců, tak hned 2. července přivítáme v šonovském kostele svaté Markéty rakouský soubor čtyř saxofonistů AUREUM Saxophon Quartett, který během covidu nemohl přijet a jejich koncert jsme pouze streamovali. Znovu přijali naše pozvání a uvidíme je živě. Dále to budou samozřejmě lektoři letních hornových kurzů, švýcarský hornista Olivier Darbellay a německý sólo hornista Jens Plücker. A na konci například končíme smyčcovým orchestrem Beliczay, což je slovensko-maďarský soubor se třemi českými sólisty, Zuzanou Rzounkovou na hornu, Janou Goliášovou na klavír a Milanem Polákem na klarinet. Provedou soudobou skladbu Mikolaje Góreckého Trio Concerto.

Čtěte také

Zmínila jste také proslavené broumovské hornové kurzy hráčů na lesní roh. Ty jsou součástí festivalu?
Nejsou úplně součástí festivalu. Nejdříve byly doprovodným programem, ale protože letos už máme 8. ročník, tak se vyvinuly v úplně svébytnou akci. A je to největší evropská akce podobného charakteru, protože letos se přihlásilo na 80 hornistů z celé Evropy.

Ti se v Broumově budou učit od zkušených lektorů.
Celý týden stráví v broumovském klášteře, mají tam úžasné lektory ze symfonického orchestru FOK, z České filharmonie, potom ony dva zahraniční, které jsem už jmenovala. Stráví v doprovodu lektorů celý první srpnový týden, účastníci letních hornových kurzů si zahrají i na festivalu ve Vernéřovicích a velké halali pro ně skládá i skladatel Kryštof Marek. Ve Vernéřovicích zahraje dohromady osmdesátka hornistů a potom i na konci hornových kurzů v broumovském klášteře.

Za poklady Broumovska
Hudební festival v kostelích Broumovska popularizuje klasickou hudbu ve všech jejích podobách široké veřejnosti. Upozorňuje také na stav uvedených kostelů a chce tak pomoci těm, kteří usilují o jejich záchranu.

Stihnete jako ředitelka všechny festivalové koncerty?
Samozřejmě. Je to taková má milá povinnost.

Držíme palce, ať se letošní 17. ročník hudebního festivalu Za poklady Broumovska vydaří. Celý rozhovor s ředitelkou festivalu Terezou Kramplovou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.