Fantaskní malby ďáblů a strašidel zdobí Portmoneum - Museum Josefa Váchala v Litomyšli

22. srpen 2014
Česko – země neznámá

Obyčejný domek, poznamenal by někdo. Do jisté míry je to pravda, na první pohled tak může Portmoneum působit. Pokud ale vejdete dovnitř, ocitnete se ve světě fantazie, barev, tajemna a mystiky. Zdi a strop vnitřních místností malého domku v ulici Terezy Novákové uprostřed Litomyšle na Pardubicku jsou totiž vyzdobené svéráznými malbami, postavami ďáblů, skřetů i pitoreskních zvířat.

Rukopis malíře, grafika a tiskaře Josefa Váchala je nezaměnitelný. Už téměř před sto lety to věděl i jeho přítel, litomyšlský úředník a milovník umění Josef Portman. Vlastnil dům na litomyšlské Záhradi a ve 20. letech minulého století si ho nechal vymalovat - Josef Váchal, tehdy ještě nedoceněný umělec, práce dokončil v roce 1924. Sám také ve své knize Krvavý román dům poprvé nazval Portmoneem.

Váchalovy nástěnné malby v Portmoneu jsou na první pohled směsicí různých námětů a malířských stylů. Odkazují i na jiná Váchalova díla a vyjadřují postoje k otázkám víry i jeho názory na umění. Na stěnách Portmonea si můžete prohlížet krajinu a zároveň nespočet roztomilých i méně příjemných ďáblíků a duchů. Josef Váchal se obrací k motivům křesťanské ikonografie, na druhé straně ale také orientální nauky.

Váchal pro Portmoneum vyrobil i unikátní nábytek

Detail postele v Portmoneu

Přesto má výzdoba Portmonea svoji vnitřní logiku, je odrazem zvláštního Váchalova vidění světa. V interiéru si také můžete pohlédnout unikátní dřevěný nábytek, který Josef Váchal pro Josefa Portmana vyřezal a vyzdobil.

V Portmoneu poznáte Josefa Váchala nejen jako malíře, ale i jako tiskaře. Expozici totiž doplňují ukázky jedinečných knih, které tvořil jako samostatný artefakt – od vlastního rukopisu, sazby, dřevorytů až po vazbu. Knihy Josef Váchal vydával na ručním papíru v nákladu jeden až dvacet výtisků.

Do muzea se první návštěvníci podívali v roce 1993

Opravy poškozeného a chátrajícího objektu na počátku 90. let inicioval Ladislav Horáček, zakladatel knižního vydavatelství Paseka a velký milovník i znalec díla Josefa Váchala. Na restaurování maleb, kterým hrozila zkáza, se podílel tým odborníků. Vzhledem ke špatnému stavu omítky i maleb museli restaurátoři použít metodu tzv. transferu, kdy nástěnné malby sejmuli a po opravách vrátili na jejich původní místo.

autor: BRA
Spustit audio