DŮVODY PROČ HUBNOUT?

Ing. Lenka Jebousková

Lenka Jebousková - nutriční poradkyně, dietoložka a osobní trenérka Jaké jsou podle Vás důvody, které nás vedou k rozhodnutí udělat se sebou něco? Důvodů, kvůli kterým stojí za to zhubnout, je totiž celá řada:

1) zdravotní důvody
Zdravotní důvody jsou nejčastější a bohužel pro většinu lidí až to poslední, co je k rozhodnutí provést změnu životního stylu dovede. Hodně často je tímto startem právě návštěva lékaře, který zalarmuje snahu člověka o přežití. Pokud to není váš případ, můžete se radovat, že jste začali pracovat na zkvalitnění svého života včas. Daleko snažší je totiž prevence, kdy zdravotním obtížím pramenícím z nadváhy předcházíme, než když je budeme chtít odstraňovat.
2) pohybová omezení
Kilogramy navíc jsou zátěží při pohybu - zvláště výrazně toto pociťují dříve aktivní sportovci. Je nepříjemné zadýchávat se do schodů či do kopce, nedoběhnout autobus nebo dokonce mít potíže se zavázáním tkaniček.
3) společenské důvody
Ostych před ostatními lidmi z důvodu nadváhy většinu lidí uzavírá do bludného kruhu, vede k vyhýbání se nejen sportovním ale i společenským událostem. Pocity osamělosti pak nastupují hlavně u extrovertů, kteří byli zvyklí na společenský kontakt. Pokud kvůli vaší nadváze nevykonáváte nějaké činnosti - např. proto, že se stydíte, pokuste se začít žít naplno hned i s kilogramy navíc.
4) citové důvody
Silnou motivací k hubnutí je určitě i to pokud postava vadí partnerovi, manželovi či manželce. Řada lidí si myslí, že jejich tělo může za to, že mají problémy navázat partnerský vztah, že mají problémy v manželství. Zde ale pozor - zhubnutí nám neposkytne radikální změnu v životě. I když budete štíhlí, budete to stále vy, vaše osobnost se vším všudy. Zhubnutím se nevyřeší vše, co je příčinou vaší nespokojenosti!! Pokud příčinou vaší nespokojenosti nejsou jen nadbytečné kilogramy, pracujte na změně hned a nečekejte že se vše vyřeší zhubnutím.
5) estetické důvody
Pádným důvodem je i to že s kilogramy navíc si člověk obecně připadá starší a neatraktivní, stydí se chodit v plavkách, nebo si nemůže koupit módní šaty.
6) celková únava
Nejen kilogramy navíc ale i nevhodná strava, nedostatek pohybu, mnohdy i nedostatečný pitný režim přispívají k náladě pod psa. Cítíte se špatně i kvůli fyzické netrénovanosti, která na sebe nenechá nikdy dlouho čekat.
7) subjektivní nespokojenost
Vadí nadváha vám samotným, nemůžete se podívat do zrcadla, máte výčitky že se nedovedete kontrolovat, jste nespokojeni s postavou, toužíte po nižší váze, kterou jste měli dříve? Pak právě toto může být tím, co vás donutí ke změně.
8) vnější tlaky
Vtípky okolí, poznámky na váš účet - mohou být také jedním z důvodů proč nejen z hubnutím započít, ale hlavně proč vydržet a dosáhnout cílové mety.

Dnes je hubnutí v podstatě módním tématem k rozhovoru. Řada lidí zahájí hubnutí na Nový rok nebo se začne řešit kila navíc v jarním období - kdy se odkládají kabáty či v létě, kdy se odhalujeme do plavek. Je tento přístup v pořádku?

V tomto způsobu myšlení vidím, hned několik chyb.
Ten - kdo opravdu upraví svůj životní styl je schopen si svoji váhu i proporce udržet v normálu dlouhodobě, nepodléhá pak zmíněným vnějším vlivům a nevrhne se do hubnutí právě v těchto ročních obdobích.
Naopak pro miliony chronicky hubnoucích je podnětem k hubnutí pouze ono význačné datum - Nový rok, prvního, pondělí a tak podobně. Ovšem pokud je jejich snaha zhubnout vedená jen tímto vnějším podnětem, nejedná se o skutečnou motivaci. V těchto případech řada lidí ani není vnitřně odhodlána k celkové změně svého životního stylu. A pak si můžeme být jisti, že toto hubnutí neskončí velkým úspěchem.
Navíc si řada lidí právě v těchto obdobích stanoví nereálné cíle - kdy za pár dní chtějí zhubnout vše, co přibírali po několik podzimních a zimních měsíců...
Je tedy potřeba se především zamyslet sama nad sebou a zhodnotit, zda to není zase jeden z čistě účelových a krátkodobých pokusů o zlepšení svého vzhledu. Zda jsem připravená hubnout zdravě, postupnými kroky měnit svůj stravovací a pohybový režim a mám opravdu vnitřní odhodlání pro komplexní a trvalou změnu životního stylu. Tedy zda si dobře míněné rady vezmu za své a již nyní nekalkuluji vlastně s tím, co udělám až s hubnutím skončím a netěším se vlastně tak na konec hubnutí, kdy "zas budu moci jíst normálně"!

Je možné vůbec najít dostatečnou motivaci a je vůbec reálné zhubnout a nepřibrat?

Samozřejmě, že tato možnost existuje a důkazem toho je řada lidí, kteří toho dosáhli. Důležité je zamyslet se jak toho dosáhneme a zda vůbec máme onu motivaci.
Již jsem zmiňovala nevhodnost hladovek a různých diet pro organismus. Přesto řada lidí tento způsob hubnutí (případně ještě i jiné nesmyslné způsoby hubnutí pomocí čajů a zázračných přípravků, náplastí či naušnic) neustále opakuje. Jen blázen dělá stejnou chybu dvakrát!! Tedy znovu upozorňuji - zhubnout neznamená nejíst a nebo hubnout zázračně na pohovce. Pokud si toto ujasníme máme způlky vyhráno.
Dalším krokem je ono zamyšlení nad ztrátami a zisky, které nám hubnutí přinese. Musíte si najít důvody, kvůli kterým stojí za to hubnout a díky kterým se pak podaří ustát řadu změn nejen v našich stravovacích ale i pohybových návycích. A pokud převažují ztráty nad zisky z hubnutí nebo pokud máte negativní pocit z hubnutí - bude nejlepší odložit hubnutí na dobu, kdy budete cítit větší motivaci.

Co dělat pokud někdo cítí, že by potřeboval zhubnout, ale vidí hubnutí jako nereálné protože:
by musel změnit svůj životní styl
by se musel omezovat
by nemohl jíst oblíbená tučná nebo sladká jídla
by se trápil přípravou dietních pokrmů
by se musel vzdát pohodlného života
by musel provést změny ve svém denním harmonogramu
by musel sportovat?

Tady je rada jednoduchá - pokud opravdu nechcete, pak nezhubnete. Pokud nemáte ve svém okolí někoho, kdo by vás podpořil - třeba tím, že bude chtít hubnout s vámi, nebo s vámi nemá kdo chodit cvičit - zkuste najít oporu sama v sobě.
Takže drobná bilance zisků a ztrát z hubnutí ještě na začátku vás ušetří neúspěchu a následně i výčitek a negativních pocitů, že jste něčeho nedosáhli.

Pokuste se zvážit, zda Vám nestojí za to, abyste se:
nezadýchávali do schodů či při rychlé chůzi
zbavili bolestí zad a kloubů
cítili mladší a atraktivnější
mohli lépe oblékat
nestyděli v plavkách
lépe zapojili do společnosti
snáze seznamovali
naučili nové aktivity, sport nebo tanec
přesvědčili, že zvítězíme sami nad sebou...

Pokud tedy stále nejste přesvědčení o tom, že jste si vybrali vhodnou dobu pro zahájení změny životního stylu, s hubnutím ani nezačínejte.

A kdo rozhodně hubnout nemá?

Určitě není vhodná redukce váhy pro toho, kdo:
má hmotnost v normě, což určíme běžným BMI (tedy tělesná váha v kg/výškou v m na druhou je v rozmezí od 18,5 do 25) respektive pod danou normou
má příznivé rozložení tuku v těle (tedy pokud nemáte víc než 28-30% tuku pro ženy a více než 25% u mužů)
již shodil větší počet kilogramů (jestliže máte za sebou úbytek většího množství kilogramů, buďte pyšní a určitou dobu setrvejte na dosažené váze a pokuste si ji udržet)
chce hubnout kvůli disproporcím na těle (tento problém hubnutí nevyřeší - zhubnete tam kde to nepotřebujete a pokud pak opět přiberete, bude to místo, kvůli kterému jste se do hubnutí pustili) - obecně se disproporce zvětšují s každým váhovým výkyvem. Pro Vás je důležité zachovat si stabilní váhu, třeba i v pásmu mírné nadváhy - rozhodně nekolísejte mezi normální váhou a obezitou! v minulosti trpěl mentální anorexií či bulimií (než riskovat recidivu nemoci, je lepší prožít spokojený život v mírné nadváze)
je "věčný dietář", který se těší jak se hned poté pořádně nají či uvažuje černobíle: buď vše dodržím anebo to nemá smysl - takže začnu znovu jindy
se snaží překonávat svůj "set point" - tzv. vlastní bod (tj. každý má určitou biologickou váhu, kolem které povětšinou koliduje). Člověku jsou všechny znaky včetně výšky, inteligence i váhy dány Gaussovým rozložením - tedy 50% lidí je v průměru, 25% v podprůměru a 25% v nadprůměru (nadváze či obezitě). Pokud se vám váha při rozumném hubnutí zastaví na určitém bodě a níže to již nejde, nebojujte proti přírodě, i kdyby vaše váha byla v pásmu nadváhy.

A jak poradíte ženám, které podle BMI hubnout nemusí, jejich hmotnost je v normě a přesto jsou nespokojené s postavou, nebo chtějí shodit pár kilogramů váhy?

Nadměrné hubnutí je škodlivé stejně tak jako kila navíc. Pokud tedy chceme pro sebe něco udělat, je možné vylepšit postavu především vhodným pohybovým režimem, případně úpravou jídelníčku - nikoli však redukčním principem. Spíše se zaměříme na sestavení jídelníčku ve smyslu výživových doporučení a zachování správné skladby jídelníčku.