Děti ze Základní školy Komenského v Trutnově jsou mistry Evropy v žákovském projektování
Nevídaného úspěchu dosáhla Základní škola Komenského v Trutnově. Projekt učitelů Jany a Václava Fišerových pro zdejší školáky ve věku od 12 do 15 let získal prestižní evropskou cenu eTwinning v obrovské konkurenci 700 nominovaných projektů z celé Evropy.
Projekt je zaměřen na výpočetní techniku, její použití ve výuce a v běžném životě. Žáci, kteří pracovali v mezinárodních týmech, se v jeho rámci pod vedením oceněných učitelů věnovali vytváření a programování počítačových her. Při jejich vzniku museli prokázat nejen programátorské dovednosti a znalosti, ale i schopnost anglicky se dorozumět či pracovat ve skupině.
Ve studiu vítám hosty ze Základní školy Komenského v Trutnově. Jednak pana učitele Václava Fišera a dva šikovné studenty 8. ročníku Mikuláše Bartoně a Vojtěcha Fišera. Vás znají po celé Evropě. Nedávno jste přebírali jednu velkou a prestižní evropskou cenu. Za co jste ji získali?
Opravdu o sobě můžeme tvrdit, že jsme mistři Evropy v žákovském projektování. Jelikož to je evropská cena eTwinning, nejdřív by se asi mělo říct, co to je eTwinning.
Tak co to je eTwinning?
eTwinning je učitelská síť, takový učitelský Facebook. Tam se mohou učitelé registrovat. Síť slouží k udržování kontaktů mezi učiteli, mezinárodní a evropské aktivitě. Zapojená je celá Evropa a ještě nějaké země mimo Evropu, Severní Afrika a Asie.
Co je tím hnacím momentem toho členství? Je to hlavně o komunikaci a spolupráci?
Je to hlavně o spolupráci a komunikaci, o spojování. eTwinning je o spojování mezi učiteli a o spojování mezi žáky. A potom o společné práci na společných projektech.
Společné projekty. Tedy vy se spojíte s dalšími školami?
My najdeme a zkontaktujeme školy, uděláme partnerství a potom se domluvíme, že bychom mohli dělat společnou práci, která má nějaký dosah. Musíme se domluvit na komunikačním jazyku, v kterým jazyce se budeme domlouvat a jak bude celý projekt probíhat. A pak začneme pracovat.
V čem je to dobré pro studenty a žáky? Mikuláši, tak v čem to bylo pro tebe přínosné?
Minimálně já jsem se třeba naučil programovat. Nebo také víc komunikovat anglicky, nestydět se prostě. A spoustu zajímavých věcí jsem se naučil, navštívil cizí země. Byl jsem ve Finsku a v Německu.
Ve Finsku? V osmé třídě už takto cestujete.
Tady to musím uvést trochu na pravou míru. To už dochází ke spojování eTwinningu s Erasmem Plus. V eTwinningu jde jen o to spojování a práci přes počítače. A Erasmus umožňuje studentům vycestovat. Ale všechno se to odvíjí na eTwnningu, ano.
Která z těch zemí Mikuláši, které jsi měl možnost navštívit, tě víc zaujala?
Spíš Německo. Měli tam i zajímavější program se dá říct. I když Finsko bylo taky fajn. Nedá se to moc srovnávat. Obě ty země byly dobré.
Jak dlouho jste tam byli?
Je to většinou na sedm dní.
A co tam děláte? Chodíte tam do školy, jestli jsem to dobře pochopil?
Tam děláme ten program. Většinou je stanovený jeden program. Třeba v Česku se plánuje dělat s programovaným Legem.
A jak viděl Vojta to Finsko?
Mě se tam líbilo hodně. Protože jsme mohli poznat jinou kulturu než jen v Čechách. A hlavně jsme se naučili mluvit pořádně anglicky. A pracovat s těmi roboty.
Dokázali byste si kluci představit, že byste vyměnili tu vaši školu v Trutnově za nějakou ve Finsku nebo v Německu?
Jo, jo.
eTwinning je tedy o spolupráci mezi školami. Co to pro vás znamená, zvítězit v celé Evropě? Pane učiteli?
Pro nás je to obrovské ocenění samozřejmě. Ale znamená to maximálně potvrzení toho, že to, co děláme, asi děláme dobře. Že to má nějaký smysl. A že i na té evropské úrovni se můžeme směle měřit s ostatními.
S jakým projektem jste vlastně zvítězili? Šlo pořád o programování?
V zásadě ano. Ten oceněný projekt se jmenuje ICT World 2017. Prezentovali jsme v něm pouze část našeho velkého projektu. Šlo tam hlavně o programování v jazyce Scratch a potom o modelování v GeoGebře. A my jsme byli oceněni za to, že jsme dělali společnou práci na společných věcech. Vymysleli jsme aktivitu, že každá země, která se projektu zúčastnila, vymyslela jednu úroveň počítačové hry. Naprogramovala to a poslala další zemi, aby dodělala další level. Takže na konci vzniklo 6 her o 6 úrovních. A každou tu úroveň dělala jiná země.
V čem ta hra spočívá?
Kočka přechází přes ulici, kde jezdí auta. A mohou se tam sbírat ještě nějaké bonusy, které vymyslely ostatní země.
A kočka to tedy přežije?
No málo kdy. Ono je to každou tou úrovní víc složitější. Týmy se musely mezi sebou mluvit, aby ten následující level nebyl lehčí než předcházející. Takže jsme komunikovali dohadovali se. Bylo to docela zajímavé z toho sociálního hlediska. Museli jsme se prostě naučit mluvit a komunikovat.
Čtěte takéZŠ Komenského Trutnov
To se potom bude určitě dětem hodit, až vyjedou do světa.
My jsme de facto dělali mezinárodní týmy, které budovaly jednu společnou věc a musely dohromady spolupracovat. Komunikace je v současné době asi to nejdůležitější, co by si měli studenti z tohoto projektu do své praxe odnést.
Kluci, co budete chtít jednou v životě dělat? Už jste o tom přemýšleli? Vojto, budou to počítače, nebo něco úplně jiného?
Abych se přiznal, tak úplně ještě nevím. Ale kdyby to šlo nějak spojit s tím programováním, tak bych se toho asi chopil.
A co Mikuláš?
Určitě chci jít na gymnázium, ale potom jsem přemýšlel, že půjdu na vysokou školu. Buď na psychologickou nebo na technickou, jako je programování her.
Tak klobouk dolů před vašimi smělými plány. Co na to říkáte, pane učiteli?
Jsem příjemně překvapen.
Co chystáte pro další studenty? Protože musíte motivovat i jiné žáky. To znamená už od páté třídy u vás ve škole?
Jdeme ještě níž. Teď jsme dokonce dokončili projekt pro první stupeň. A je to zase o programování. Ale tentokrát je to o hraní si s malými roboty. V tom věku bohužel ještě děti nejsou dostatečně jazykově vybavené, tak jsme navázali spolupráci se Slovenskem. Slovenská škola s námi teď pracuje na projektu pro malé děti. Ale samozřejmě těch projektů je daleko víc. V současnosti ještě běží další inveromentální biologický projekt 4 elementy. Měli jsme tam ještě další projekty, namátkou třeba Počasí. Stále se něco děje a stále je co zlepšovat.
Tak ještě jednou moc gratulujeme k vašemu velkému evropskému úspěchu. Děkujeme, že jste přijeli sem k nám do Českého rozhlasu Hradec Králové. Kluci z 8. ročníku Mikuláš Bartoň, Vojtěch Fišer a pan učitel Václav Fišer. Tak mě tak napadá, vy jste otec a syn?
Ano. Nestydíme se za to.
Moc děkujeme a přejeme celé trutnovské Základní škole Komenského, ať je pořád takto světová a úspěšná. Jste skvělí.
Související
-
Abeceda peněz přibližuje dětem hravou cestou svět podnikání. Za vydělané peníze vyrazí na výlet
Děti z Náchoda si vyzkoušely, jaké to je podnikat. Půl roku se ve škole učily finanční gramotnosti, jak vybudovat vlastní firmu a připravit prodejní sortiment.
-
Má svou metodu, jak učit děti a vydává vlastní učebnice. Matematika, to je čtení s porozuměním
Bývalý ředitel Základní školy v Nemyčevsi na Jičínsku Miloš Novotný vydává vlastní učebnice, které mají malým školákům usnadnit začátky se čtením, psaním a počítáním.
-
Děti se učí novinařinu a oživují vzpomínky broumovských pamětníků. Projekt Příběhy našich sousedů
V úterý 20. března 2018 se od 16 hodin v sále Dřevník broumovského kláštera uskuteční slavnostní prezentace projektu Příběhy našich sousedů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.