Budou senioři navštěvovat lékaře on-line? V královéhradeckém domově testují aplikaci pro telemedicínu
I domov seniorů se může podílet na technologické novince. V domově U Biřičky v Hradci Králové pomáhají s vývojem aplikace pro takzvanou telemedicínu. Prostřednictvím aplikace se klienti za pomoci sester mohou spojit s doktory on-line. Podle vedení je to ideální řešení pro situace, kdy lékaři v domovech zrovna fyzicky nejsou.
Osmdesátiletá paní Alena na pokoji zkouší spojení s lékařem. Zatím je to jen v testovacím režimu, takže doktora vidí na displeji mobilu. V budoucnu ho uvidí na tabletu.
Se vším jí přátelsky pomáhá staniční sestra Markéta Tomková. „Navedeme klienty, aby si uspořádali myšlenky a to, co je vlastně třeba lékaři říct. Následně budeme řešit pomoc jako takovou, například formou eReceptu,“ popisuje.
Lékař, ať už praktik nebo specialista, bude mít o daném člověku spoustu údajů – třeba aktuální stav včetně stravy. V tom může program usnadnit práci i sestrám. „Je to pro nás přínos, v tabletu budeme mít kartu klienta a všechno na jednom místě. Jedním kliknutím vše otevřeme a zobrazíme,“ upřesňuje staniční sestra.
Čtěte také
Zpětná vazba od personálu
Podobné aplikace už fungují, používají je například některé firmy pro své zaměstnance. Verze pro domovy seniorů a další sociální zařízení má být upravená i pro práci personálu. Nejen sestry teď proto s vývojáři dolaďují, jak má vše vypadat.
„Pracovníci domova komentují a dávají nám zpětnou vazbu na návrhy vizuálu, které jsme zpracovali po detailních informacích o tom, jak pečují o klienty. Teď se řeší nutrice,“ popisuje Martin Přibyl z firmy, která aplikaci vyvíjí.
V ostrém provozu bude aplikace v dubnu
„Lékařská péče je mnohem méně dostupná, než bychom si přáli. Toto je způsob, jak zajistit, aby dáma nebo pán viděli lékaře častěji a pro lékaře to bylo efektivnější. Řada věcí se dá vyřešit na dálku,“ dodává ředitelka domova U Biřičky a zároveň viceprezidentka Asociace poskytovatelů sociálních služeb Daniela Lusková.
Aplikace tady má být v ostrém provozu od dubna. Podle ředitelky by s novinkou neměli mít klienti problémy, protože za poslední rok kvůli protiepidemickým opatřením používají videohovory při kontaktu se svými blízkými.
Související
-
Přijde další pandemie, musíme být připravení, vyzývá lékař k urychlení vývoje telemedicíny
Pandemie ukazuje, že instituce a schvalovací procesy na medicínské technologie jsou zkostnatělé. Jaké technologické trendy v medicíně by mohla současná krize urychlit?