Budou běžkaři v Krkonoších platit za využívání lyžařských tras?

4. únor 2015

Zatím na nich trénují a jezdí zdarma. Obcím a lyžařským areálům ale peníze na jejich údržbu chybí. Stále častěji tak z nejvyšších českých hor zaznívá jedna otázka: Měli by se sami běžkaři na úpravě stovek kilometrů tratí také podílet? Podle svazku měst a obcí to ale zatím není reálné. Přesto běžkaři mají možnost už teď na běžecké trasy a jejich úpravu přispívat.

Běžkaře v Krkonoších a podrkkonoší čeká za dobrých sněhových podmínek až 600 km běžeckých tratí, kvůli horším podmínkám je jich letos podstatně méně. Přesto desítky kilometrů tras upraveny jsou. Běžkaři mají možnost přijet kdykoli a nic neplatí.

"Návštěvníci si zvykli na takovou kvalitu úpravy, že obecně kritizují dost častou kvalitu tratí", říká Zdeněk Spilka vedoucí areálu na Horních Mísečkách, kam teď přijíždí nejvíc vyznavačů běžeckého lyžování.

Náklady na údržbu tratí jsou vysoké. Rolbaři je upravují každý den.

"My jako areál máme kolem 25 km závodních tratí, které upravujeme a pro turisty upravujeme dalších 60 km, což je nepoměr z toho, co nám ten svazek refunduje, což nám dá sotva na naftu", dodává Zdeněk Spilka.

Sám Svazek krkonošských měst a obcí přiznává, že areálům, které běžecké tratě upravují příliš nepřispívá, ale financí je prý nedostatek.

Na běžkách

"Plus mínus ty roční úpravy stojí 10 až 12 milionu korun, když je normální zima", vysvětluje Jan Sobotka, starosta města Vrchlabí. Zastává názor, že areály vydělávají na sjezdovém lyžování, to běžecké by měli považovat za doplněk.

"My bychom spíš šli cestou, že by si někdo měl uvědomit, že je to veřejná věc, doplněk ke sjezdovkám, z nichž je přínos, stejně tak i z ubytování. Rádi bychom, abychom aby podpora z řad veřejnosti byla větší a my nemuseli řešit zpoplatnění", dodává Jan Sobotka.

Čtěte také

Svazek a přidružené obce o zpoplatnění běžeckých tratí uvažují, ale zatímne nenašly způsob, jak by to v praxi vypoadalo.

"Zatím se nenašel způsob, který by zpoplatnil tratě běžecký magistrál", říká Zdeněk Spilka.

Běžkaři se na zpoplatnění příliš pozitivně netváří. Manželé Zlesákovi z Jilemnice by ale něco málo byli ochotni hradit: "Pokud budou perfektně upravený, tak prostě ten poplatek by mohl být v určité výši. Něco to stojí, kdyby to bylo zpoplatněné, bylo by to nutné zlo".

Běžkaři, kteří chtějí na úpravy tratí přispět, mají možnost a to na vybraných místech, například v informačních střediscích.


Zvětšit mapu
Spustit audio